Patientforening: 36-årig kvindes død er langtfra enestående

Sagen om 36-årige Regina Holmegaard, der døde af en blodprop kort efter en telefonsamtale med vagtlægen, er langt fra enestående, beretter Patientforeningen.

ARKIVFOTO. Patientforeninger siger, at de oplever mange problemer med vagtlægeordningerne, efter en historie er kommet frem om en kvinde, der efter at have beskrevet sine symptomer til en vagtlæge over telefonen, blev anbefalet at tage et par panodiler. Få timer efter samtalen, døden kvinden af en blodprop. (Foto: Nils Meilvang/Scanpix 2014) Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Patientforeningen får jævnligt henvendelser om problemer med vagtlægeordningen, fortæller landssekretær Niels Jørgen Langkilde. Og sagen om 36-årige Regina Holmegaard fra Glamsbjerg på Fyn, der i marts døde af en blodprop få timer efter en kort telefonsamtale med vagtlægen, er desværre noget, foreningen har set før, siger han.

»Vi hører om rigtig mange problemer med vagtlægeordningen. Folk ringer jo ind til os om det ene og det andet, og rigtig mange ringer ind, når de overvejer, om de skal køre en klage over en given sag. Det er ikke noget, der er fremmed for os,« siger Niels Jørgen Langkilde.

Fyens Stiftstidende skriver søndag om Regina Holmegaard, der ringede til vagtlægen og fortalte om smerter i brystet, åndedrætsbesvær og stort ubehag. Under samtalen konstaterede lægen, at hun havde »virus-lignende symptomer«, og at hun blot skulle tage to Panodil. Få timer efter fandt Regina Holmegaards kæreste hende død på badeværelsesgulvet, og han har nu indbragt en klage for Patientombuddet.

Den nyest tilgængelige opgørelse fra netop Patientombuddet viser, at der i 2012 blev oprettet 231 klagesager over lægevagten - 195 af disse blev antaget. Til sammenligning blev der oprettet 2.498 klager over sygehuse, 572 over almen lægepraksis og 1.130 rettighedssager.

»Og det er kun toppen af isbjerget,« konstaterer Niels Jørgen Langkilde.

»Der er rigtig mange, der ikke magter at køre en klagesag, hvis de for eksempel har mistet en, de har kær, på grund af en lægefejl. Efter min vurdering er der et stort skyggetal,« fortsætter han.

Niels Jørgen Langkilde mener, at Regina Holmegaards sag bør give anledning til, at hele vagtlægeordningen kigges igennem.

»Den skal organiseres på en måde, så folk føler sig trygge. Det kunne for eksempel være en idé at give den regionale vagtlægeordning konkurrence fra private aktører. Og man kunne også operere med at lave konsultationer via Skype, for det kan hjælpe meget, hvis lægen kan se patienten,« foreslår han.

Landssekretæren oplever, at patienter ofte er meget autoritetstro, når de får at vide af lægen, at der ikke er noget i vejen, og derfor kan det ende med, at der sker alvorlige fejl, hvis patienten alligevel viser sig at være syg.