Patienter går bag lægens ryg

Vi søger i stor stil informationer på nettet om symptomer og sygdomme, men tør ikke sige det til vores læge. Det kan på sigt skade behandlingen.

Er hold i nakken et symptom på meningitis? Kan akupunktur afhjælpe migræne? Og er behandlingen af kræft virkelig mere effektiv i Østen?

Informationssøgning på internettet er blevet en folkesport, og vi holder os ikke tilbage, når vi vil være klogere på eget helbred. Men selv om vi er rigeligt klædt på med informationer, holder vi den tilegnede viden skjult for lægen, når vi er til konsultation. Og det kan faktisk ende med at blive et problem, fastslår Erik Riiskjær, associeret forsker ved Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet.

»Undersøgelser viser, at hvis både læge og patient møder med oplysninger og har en dialog omkring det, så kommer man længere med at finde ud af, hvad der er på spil. Hvis patienten omvendt får informationer hist og pist, og samspillet går fløjten, så er det min bekymring, at patienterne bliver mere forbrugerorienteret, hvilket ikke nødvendigvis gavner deres helbred,« siger Erik Riiskjær.

Skjuler viden for lægen

Han har netop gennemgået de seneste ti års forskning i ind- og udland omkring patienters brug af internettet. Erik Riiskjær blev overrasket over, at patienterne ikke spiller med åbne kort og fortæller, at de også selv har undersøgt symptomer eller behandling, når de er hos lægen. Et studie af reumatologiske ambulatoriepatienters internetoplysninger viste, at 87,5 pct. af patienterne havde søgt oplysninger, men kun 20 pct. nævnte deres søgeresultater for lægen.

»På en eller anden måde føler man det måske som suspekt selv at undersøge sagen, og man føler måske, at man går lægen i bedene, eller viser ham mistillid. Det kan også være, at patienterne meget klart mærker den tidsramme, der er, omkring konsultationen, og man vil ikke forstyrre lægen med unødvendig snak. Men når patienterne holder sig tilbage, bliver konsultationen netop præget meget af lægens dagsorden, og man får ikke den gavnlige dialog,« siger Erik Riiskjær.

En oplyst patient er en bedre patient

Sammenlignende studier at europæernes informationsvaner viser, at danskerne i 40 procent af tilfældene bruger internettet til at få viden om sundhed. 56 pct. af danskerne over 15 år besøger hjemmesiden Netdoktor.dk mindst én gang årlig, viser en undersøgelse fra analyseinstituttet A. C. Nielsen.

Læge og direktør hos Netdoktor.dk Rikke Esbjerg er ikke så bekymret for at »ekspertpatienterne« spænder ben for sig selv.

»Vi mener, at den informerede og oplyste patient er en bedre patient. Og der er efterhånden mange undersøgelser som dokumenterer, at når lægen og patienten arbejder godt sammen, får patienten bedre kontrol med sin sygdom,« siger hun.