Pakning skyld i Dash- havari

En pakning, en såkaldt O-ring blokerede landingshjulene på det forulykkede fly i Kastrup. Havarikommissionen ved ikke, hvor den kommer fra.

En såkaldt O-ring som ikke skulle være hvor den blev fundet, blokerede for landingsstellet på den havarerede Dash 8. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Havarikommissionen undersøgte det forulykkede Dash 8-fly i Kastrup opdagede den en O-ring, den ikke havde ventet at finde i landingsstellet.

O-ringen har tilsyneladende siddet i klemme, så den forhindrede, at hjulet i højre side kom helt ud.

Lige som ved uheldene i Aalborg og Vilnius var det i den såkaldte aktuator i landingsstellet, at fejlen opstod. Men hvor de to første uheld skyldes tæring i en cylinder, er der altså denne gang tale om, at O-ringen blokerede for en udfældning.

"O-ringen kom ikke fra aktuatoren, og dens oprindelse er indtil videre ukendt", står der i den foreløbige rapport, som kommissionen offentliggjorde tirsdag aften.
Samtidig mener havarieksperterne, at der er tale om en fejl, der kun har med det ene fly at gøre.

"Den utilsigtede tilstedeværelse af O-ringen og de deraf afledte konsekvenser, vurderes på det foreliggende grundlag til kun at berøre dette luftfartøj", står der.
De foresatte undersøgelser skal nu fastslå, hvor ringen kommer fra.