Pædagoguddannelsen bliver justeret

Nyuddannede pædagoger er for ringe uddannet. Professionshøjskolerne, der uddanner pædagogerne, er klar til at se på problemerne og justere uddannelsen.

På baggrund af evalueringen meldte uddannelsesministeren ud, at der skulle stilles højere krav til professionshøjskolerne, der uddanner de pædagoger, der skal passe små børn i fx vuggestuer som denne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Pædagoguddannelsen er for ringe og skal forbedres. Uddannelsesminister Morten Østergaard (R), pædagogernes fagforbund, KL og de pædagogstuderende selv er enige. Kritikken falder efter en evaluering af uddannelsen fra Rambøll, der blev afleveret torsdag. Professionshøjskolerne, der uddanner pædagogerne, erkender problemet.

- Jeg synes, at debatten er en lille smule unuanceret, men der er ingen tvivl om, at undersøgelsen peger på, at der er nogle udfordringer i uddannelsen, som vi er nødt til at kigge på og finde ud af, hvordan vi løser, siger formand for Rektorkollegiet, Erik Knudsen, der er rektor på Professionshøjskolen University College Lillebælt.

På baggrund af evalueringen meldte uddannelsesminister Morten Østergaard ud, at der skulle stilles højere krav til professionshøjskolerne.

- Jeg vil give dem tre år til at øge kvaliteten, siger Morten Østergaard til Berlingske.

Professionshøjskolerne har taget imod ministerens opfordring og tager nu initiativ til en møderække med de centrale interessenter omkring uddannelsen. Det vil sige de studerende selv, KL, regionerne og de faglige organisationer.

- Er vi enige om, hvad problemets omfang er, så kan vi også samtidig blive enige om, hvordan vi kan løse det. Ud fra det kan vi opstille mål, som vi som uddannelsesinstitution skal leve op til over de næste par, siger Erik Knudsen.

De studerende har ifølge rapporten svært ved at koble teori og praksis, selvstudium fylder for meget og timetallet svinger meget fra sted til sted. Sidstnævnte undrer Erik Knudsen.

- Jeg kan godt være lidt usikker på, om en del af den forskel skyldes, at vi opgør tingene forskelligt. Derfor prøver vi nu at gøre det efter den samme model frem mod sommerferien for at se, om der er den store forskel, som undersøgelsen viser. Og hvis det er tilfældet, må vi så se, hvad vi skal gøre ved det, siger han.

Møderne mellem de forskellige parter vil ifølge Erik Knudsen blive inden sommerferien.

- Så kan Morten Østergaard indarbejde de her mål i uddannelseskontrakten, som vi skal drøfte med ministeriet efter sommerferien, siger han.

Erik Knudsen kan endnu ikke komme nærmere ind på, hvad de vil bringe på bordet til møderne.

- Først skal vi have tid til at læse rapporten og anbefalingerne. Når vi har gjort det, vil vi kunne give nogle bud på, hvordan vi synes det kan løses, siger han.