Pædagoger: Skolereform ødelægger fritidstilbud

Fritidshjem og SFOer betaler prisen for skolereformen, lyder fra BUPL. Syv og ud ti pædagoger mener, at kvaliteten i fritidstilbuddene er blevet forringet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et discounttilbud. Et opbevaringssted. En banegård, hvor folk haster ind og ud.

Det er nogle af de karakteristika, som danske pædagoger hæfter på de kommunale fritidstilbud, efter folkeskolereformen er trådt i kraft.

Reformen betyder blandt andet længere skoledage for eleverne, og det er gået ud over kvaliteten i fritidstilbuddene, mener syv ud af ti skole- og fritidspædagoger ifølge en undersøgelse fra fagforeningen BUPL.

Forbundsformand Henning Pedersen kalder det alarmerende, at reformen tilsyneladende svækker fritidstilbuddene.

»Det er stik imod intentionen i reformen. Børnene skal fortsat sikres et fritidstilbud af høj faglig kvalitet, og pædagogerne skal sikres arbejdsvilkår, hvor de har mulighed for at skabe den fornødne kvalitet,« siger han i en pressemeddelelse.

Halvdelen af de ledere, der har deltaget i BUPL-undersøgelsen, fortæller, at de har fået færre medarbejdere efter skolereformen. En tilsvarende andel fortæller, at børnetallet også er faldet.

»Nogle forældre fravælger fritidstilbuddene, fordi børnenes skoledag er blevet længere, og de har enten ikke har brug for tilbuddet mere eller vil ikke betale den samme pris for mindre. Der, hvor kommunerne ovenikøbet forringer kvaliteten i tilbuddene ved at sænke pædagogandelen, risikerer man at forstærke udviklingen,« siger Henning Pedersen.