Pædagoger kræver stop for kommunernes sparekurs

Det har stor betydning for børns fremtid, at de går i en god vuggestue og børnehave. Kommunerne skal droppe planlagte besparelser på daginstitutioner, mener pædagogernes fagforbund.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jo bedre forhold, der er i dit barns vuggestue og børnehave, jo større sandsynlighed er der for, at barnet klarer sig godt senere i livet. Det viser en ny rapport fra SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

Går barnet i et pasningstilbud, hvor pædagogerne er uddannede og har god tid til hvert enkelt barn, så øges barnets mulighed for at få en uddannelse og dermed også et arbejde. Samtidig er der lavere risiko for, at barnet på sigt havner i kriminalitet eller på overførselsindkomst, viser rapporten, der giver et overblik over mere end 75 års international forskning på området.

Ifølge en af forskerne bag rapporten, seniorforsker Mogens Nygaard Christoffersen fra SFI, har især samspillet mellem pædagoger og børn i daginstitutionen betydning for børnenes udvikling. Og det går bare bedre for de børn, der bliver afleveret i en vuggestue eller børnehave med god normering og uddannede pædagoger.

»Der er en betydelig forskel både i forhold til skole- og erhvervsuddannelse, deres indtægt er højere, og færre af dem kommer ind i kriminalitet, ligesom der er færre af pigerne, der bliver teenagemødre, simpelthen fordi de får en uddannelse,« siger Mogens Nygaard Christoffersen.

Hos pædagogernes fagforening, BUPL, der har støttet forskningsprojektet økonomisk, er formand Henning Pedersen ikke i tvivl om, hvad man bør lægge i rapportens konklusion.

»Det her skal simpelthen være godnatlæsning for enhver kommunalpolitiker, for her finder man rigtig gode argumenter for, hvordan man kan forbedre forholdene i institutionerne,« siger Henning Pedersen.

Han påpeger, at det både er godt for det enkelte barn og for samfundet som helhed, at man får flere og bedre uddannede pædagoger i de danske daginstitutioner.

»Man bliver nødt til at se på, at det her er en investering, som betyder rigtig meget for børns livsmuligheder fremadrettet, og derfor betyder det selvfølgelig også noget for samfundsøkonomien. Det betyder nemlig rigtig meget i forhold til, hvilket samfund vi får ud af det, at børn vokser op til at blive gode samfundsborgere,« siger Henning Pedersen.

Han opfordrer kommunerne til at opgive planlagte besparelser på daginstitutionsområdet næste år og til at indføre en minimumsnormering i de kommunale pasningstilbud.

Samtidig opfordrer han politikerne på Christiansborg til at afsætte penge på næste års finanslov til at få ansat flere pædagoger.

»Jeg håber, rapporten får politikerne til at indse, at det ikke nytter noget at skære ned ude i kommunerne år efter år, som man har gjort,« siger han.