Pædagoger har ikke tid til at trøste

Besparelser i daginstitutioner er gået ud over trøste-tiden. Hver femte medarbejder i daginstitutionerne oplever dagligt eller flere gange dagligt, at de ikke har tid til at trøste et barn.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: HENNING BAGGER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En stortudende Aksel, der lige har fået en traktor i hovedet, ulykkelige Andrea, hvis mor lige er taget på arbejde eller en pylret Agnes, der har været alt for tidligt oppe. De små må se langt efter en trøstende voksen, når tårerne presser sig på, for 21 procent af medarbejderne i landets daginstitutioner oplever dagligt eller flere gange dagligt, at de ikke har tid til at trøste et barn. Det viser en ny undersøgelse fra FOA.

- Det er beskæmmende læsning at se, hvor meget besparelser på personalebudgetterne nu går ud over omsorgen til det enkelte barn, siger Jakob Sølvhøj, der er formand for FOAs pædagogiske sektor.

Men det er ikke kun manglende tid til at trøste ulykkelige børn, personalet oplever som et problem. Der er heller ikke altid tid nok til at løse en konflikt mellem børnene, tage sig af et barn, der har en forstyrrende adfærd eller et barn, der har svært ved at komme med i legen.

I alt siger 41 procent af medarbejderne i institutionerne, at de dagligt eller flere gange dagligt oplever, at de ikke kan yde tilstrækkelig omsorg over for børnene. Det er en stigning i forhold til 2010, hvor tallet var 36 procent.

- Der mangler i den grad flere hænder i de danske daginstitutioner. Og når det nu går ud over den helt basale omsorg over for børnene, så har besparelserne altså været for vidtgående, siger Jakob Sølvhøj.

Formanden for forældrenes landsorganisation FOLA, Lars Klingenberg, kalder det skræmmende, at så mange pædagoger dagligt ikke har tid til at trøste.

- Det er helt centralt, at vi forældre kan aflevere vores børn om morgenen og regne med, at vores børn får den omsorg i institutionen, som vi ikke kan give dem, når vi er på arbejde, siger han til Jyllands-Posten.

Undersøgelsen viser også, at børnenes aktiviteter i institutionerne i høj grad foregår på egen hånd. Perleleg, skovtur og højtlæsning, som kræver voksenhjælp, fylder i halvdelen af institutionerne kun en halv time eller mindre om dagen.

- Der er en klar sammenhæng mellem antallet af voksne og mængden af aktiviteter. Jo flere børn, der er per voksen, jo færre og kortere aktiviteter har institutionerne, siger Jakob Sølvhøj fra FOA.

Han glæder sig derfor også over, at regeringen og Enhedslisten har afsat 500 millioner kroner til ekstra personale i daginstitutioner og dagplejen.

- Selvom det langt fra vil sikre en fornuftig bemanding i daginstitutionerne, så er det et skridt i den rigtige retning, siger han.