P-stigning kan øge trafikken i København

Det vil medføre hurtigere udskiftning på P-pladserne i indre by og flere biler, at Københavns Kommune vil hæve P-taksterne. Det vurderer trafikforsker.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Når et flertal på Københavns Rådhus nu vil øge timeprisen på parkering i indre by fra 29 kroner til 45 kroner, vil det have en bivirkning.

Det forudser trafikforsker på RUC Per Homann Jespersen.

Godt nok tror han, at det vil blive nemmere at finde en parkeringsplads for ikke mindst dem, der bor i indre by.

Men den markante stigning på omkring 50 procent på timeprisen vil også gøre, at de udefrakommende, der fremover skal til at betale 45 kroner i timen, hurtigere vil få overstået deres ærinder i indre by og få flyttet bilen igen.

- Så der vil formentlig ske en hurtigere udskiftning og dermed mere trafik ind og ud af indre by, siger Per Homann Jespersen.

Det er S, SF, Enhedslisten og De Radikale, der står bag afgiftsstigningen, og det socialdemokratiske medlem af Teknik- og Miljøudvalget Lars Weiss begrunder det med, at københavnere, der bor i indre by, samtidig får mulighed for at parkere der med en særlig billig P-licens i dagtimerne. Noget, de ikke har i dag.

- Så det handler ikke kun om at indskrænke, det handler også om at udvide mulighederne, lyder det fra Lars Weiss, der mener, at en takststigning for udefrakommende er nødvendig, hvis man skal undgå for meget pres på parkeringspladserne i indre by, når beboerne får mulighed for at bruge deres licens hele døgnet.

- Så de 45 kroner er for at få den effekt, at det bliver mindre attraktivt at tage bilen ind til byen, siger Lars Weiss, der dog erkender, at politikerne med stigningen til 45 kroner i timen er ved at have nået smertegrænsen.

/Ritzau/