Overophedet DSB-tur lander hos minister

Flere folketingsmedlemmer, der har fulgt debatten hos Berlingske.dk, vil nu have transportministerens svar på problemerne med nedslidte lokomotiver og forsinkede tog hos DSB.

Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Transportminister Lars Barfoed (K) skal nu svare på problemerne med forsinkede og nedbrudte tog hos DSB, som i en uges tid har været kraftigt debatteret blandt Berlingske.dk’s læsere.

Blandt andet foranlediget af beretningen i artiklen ”Ved du, hvordan man staver til DSB? R-Ø-V” har en række folketingsmedlemmer stillet flere §20-spørgsmål til ministeren. Transportministeriet skal f.eks. levere svar på:


Hvor mange lokomotiver DSB har, hvor gamle de er, og hvor tit de bryder sammen.

Om dobbeltdækkervognene er for tunge til de lokomotiver, som DSB kører med.

Om rejsegarantiordningen kan forbedres yderligere.

Desuden skal transportministeren forholde sig til forsinkelser på Kystbanen.

Spørgsmålene kommer bl.a. fra SFs medlem af Trafikudvalget, Pia Olsen Dyhr.

Hun mener, at rejsegarantiordningen skal strammes op, så man allerede modtager kompensation efter 15 minutters forsinkelse. SF så også gerne en uvildig undersøgelse af, hvad ”der er grunden til de mange forsinkelser og det dårlige serviceniveau” og en uvildig opstilling af materielsituationen de kommende år:

- Kort sagt, om materiel, bemanding og køreplanen hos DSB overhovedet hænger sammen. Derudover skal man også se på DSBs overskud. Det går i dag direkte tilbage til finansministerens kasse. Vi ser hellere, at DSB kunne beholde en del af sit overskud og investere i nye tiltag, personaleuddannelse osv. Resten skulle bruges til investeringer i jernbanen, siger Pia Olsen Dyhr.

Også Socialdemokraterne er rystede over beretningen om den tre timer lange indespærring af 4-500 passagerer fredag d. 24. april.

K: Info er afgørende
Og forargelsen breder sig helt over til de Konservative, hvor medlem af Trafikudvalget, Henriette Kjær, siger:

- Det er naturligvis slet ikke godt nok, at både informationen samt servicen er så katastrofalt dårlig som de forskellige eksempler (beskrevet på berlingske.dk, red.) er udtryk for.

- DSB må ganske enkelt stramme op på procedurerne ved uforudsete forsinkelser, så man har både forplejning til at kunne håndtere ventetiden i toget og tekniske muligheder for at toilet, aircondition m.v. fungerer, når der er brug for det. Det må man kunne planlægge sig ud af, siger Henriette Kjær, som fortsætter:

- Desuden skal DSB forstå, at kommunikationen med passagererne er helt afgørende for forståelsen af de opståede problemer. Uden information kan man jo ikke forvente, at passagererne skal kunne acceptere den lange ventetid og de besværligheder de i øvrigt bliver udsat for, siger Henriette Kjær, der ikke mener, at problemerne med at få leveret de nye IC4-tog fra Italien kan bruges som undskyldning:

- Selvom det ikke er DSB´s skyld at togene ikke er leveret, kan de ikke bare fralægge sig ansvaret for, at der åbenbart ikke er et ordentligt beredskab, når et tog går i stykker, siger Henriette Kjær, der på baggrund af Berlingskes artikler vil bede transportministeren tage en drøftelse med DSB om problemerne.

DSB har på Berlingske.dk beklaget episoden den 24. marts og oplyser, at man i de seneste år har forbedret sin rettidighed, så 21.000 flere afgange i dag kører og ankommer til tiden.

Samtidig har DSB i et internt udviklingsarbejde blandt medarbejderne fokus på nærvær og serviceover for kunderne.