Over dobbelt så mange cyklister som bilister benytter H.C. Andersens Boulevard i de travle timer

Cykelstien på H.C. Andersens Boulevard transporterer mere end det dobbelte antal personer som vejbanen. Det giver anledning til at gentænke det københavnske vejnet, mener miljø- og teknikborgmester Morten Kabell (EL).

H. C. Andersens Boulevard Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen

Når H.C. Andersens Boulevard i København er travlest, er det ikke bilisterne, der fylder mest. I hvert fald ikke, hvis man måler det på antal person på de to parallelle vejbaner.

Nye tal fra Københavns Cykelregnskab viser nemlig, at der i de travleste timer er 2,5 gange flere personer på cykelstien, end der er på den parallelle vejbane. Det skriver mediet Ingeniøren.

I tal er det 2.500 personer, der benytter cykelstien, mens det til sammenligning kun er 1.000 personer, der benytter vejbanen.

Ifølge Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL), bør det give stof til eftertanke, og så er det anledning til at gentænke det københavnske vejnet.

Som det er i dag, benyttes 54 procent af pladsen mellem Københavns huse til bilernes vejbaner, mens kun 7 procent udgør cykelstier.

»Vi bør prioritere pladsen til den mest pladseffektive trafik, så bilerne må vige for at give plads til cykler og kollektiv transport,« siger han i en pressemeddelelse.

Og der er da også trængsel på cykelstierne i København. Det mener Morten Kabell (EL), der vil skabe mere plads til cyklister med drastiske metoder.

»Vi får svært ved at få folk til at tage cyklen i fremtiden, når vi kan se, at kapacitetsproblemerne på cykelstierne kun bliver større. Derfor er vi nødt til at inddrage vejbaner og parkeringsarealer til fordel for cyklerne, så flest muligt kan komme gennem trafikken,« siger Morten Kabell til Ingeniøren.

Københavns Kommunes »Klimaplan 2025«, der er en plan for et mere CO2-neutralt København i fremtiden, har en række målsætninger, der specifikt går på at få flere borgere ud af bilerne. Blandt andet indeholder planen et mål om, at 75 procent af al transport i København fremover foregår på gåben, med offentlig transport eller på cykel. Det skriver Ingeniøren.