Over 100 fly tvunget til landing i Kastrup i år

Foreløbig er 116 fly i år blevet tvunget til at foretage såkaldte sikkerhedslandinger i Københavns Lufthavn i Kastrup. I langt de fleste tilfælde skyldes det småfejl, og kun en enkelt gang har der været frygt for havari.

Et charterfly fra Jet Time lander i Kastrup 19. september efter problemer med det ene hjul. Det var en ud af 116 sikkerhedslandinger i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kimie Birk
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et Cimber Air-fly med 24 passager om bord på vej til Sønderborg måtte i går foretage en sikkerhedslanding i Københavns Lufthavn i Kastrup.

Dermed er to fly inden for to dage blevet tvunget til at lande ufrivilligt, efter et Star Tour-fly med 189 chartergæster på vej hjem fra Tyrkiet onsdag måtte foretage en sikkerhedslanding i lufthavnen. Og for blot få uger siden var det et fly fra selskabet Jet Time med 147 passagerer, der måtte ufrivilligt ned efter at have cirklet over Kastrup i nogle timer.

I alt har der indtil videre været 116 sikkerhedslandinger i lufthavnen i år, mens der sidste år var 140 og året før 144 sådanne landinger i Kastrup.

Lufthavnens brandchef afviser dog, at de mange sikkerhedlandinger er udtryk for, at luftfarten er usikker. De er i stedet udtryk for, at »sikkerheden bliver taget endog meget alvorligt«, som han udtrykker det.

Tager ingen chancer
»Der bliver ikke taget chancer,« siger brandchef i Københavns Lufthavn i Kastrup, Jens Peter Larsen.

Han forklarer, at sikkerhedslandinger bliver inddelt i de tre kategorier standby et, standby to og standby tre. Langt de fleste er standby et og kan bestå i, at et fly er nødt til at vende om igen, efter at det er lettet, fordi det ikke kan få hjulene op.

Hvis situationen bliver betragtet som lidt alvorligere, bliver den opgraderet til standby to. Det skete for Star Tour-flyet forleden. Bl.a. fordi piloten efter take-off i Tyrkiet var bekymret for, om et af flyets dæk var punkteret. Efterfølgende viste det sig dog, at det ikke var tilfældet.

Er der risiko for egentligt havari, bliver situationen opgraderet til standby tre. Det betyder, at ekstra mange ambulancer og redningskøretøjer står klar, når flyet landet.

Jet Time-flyets sikkerhedslanding fredag 19. september er den foreløbig eneste standby tre-situation i år. Det skete bl.a. fordi, de første meldinger efter afgang fra Billund lød på, at flyets dæk var ødelagt.

»Dertil kom, at det var et fuldt booket fly. Men det endte med at lande uden nogen som helst problemer,« siger brandchefen.

Sidste år var der ligeledes en enkelt standby tre-situation i Kastrup, da et Dash 8-fly fra SAS i oktober måtte nødlande og skred af landingsbanen.