Organisation bliver kimet ned af restauranter, barer og cafeer: Ny coronaregel har »ingen hold i virkeligheden«

I fredags kunne hverken brancheorganisationer eller restaurantejere få armene ned. Det kan de bestemt godt i dag. De nye retningslinjer giver ikke mening, lyder det fra organisation, og det bliver både dyrt, bøvlet og for fleres vedkommende umuligt.

Restaurant Sankt Annæ i København. Et nyt krav skaber hovedrysten og tvivl hos mange restauranter, og brancheorganisation fortæller, at de bliver kimet ned at rådvilde erhvervsdrivende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Københavns restauranter, barer og cafeer fik en længe ventet håndsrækning i sidste uge, da der langt om længe blev indgået en aftale om genåbning.

I fredags talte Berlingske med en himmelhenrykt partner i DiningSix, der er en partnerkreds, som råder over otte restauranter i Danmark, heriblandt Keyser Social i Indre København. Nu var der lys for enden af tunnelen, lød det fra Sandra Marquardsen inden weekenden, og hun havde svært ved at få armene ned.

»Det går lidt nemmere nu,« siger hun.

I weekenden stod det nemlig klart, at en ny regel om bordbestilling for restauranter, barer og cafeer var en forudsætning for gæsterne, og det skulle ske en halv time før besøget.

»Den her regel giver ikke mening. Nu har jeg været med til de sektorpartnerskaber, og alle har fortalt at det ikke kan fungere i praksis. Vi ville gerne have det nedsat til fem minutter,« siger Sandra Marquardsen.

Ikke engang McDonalds kan leve op til kravet

30 minutters ventetid ved en bordbestilling kan lyde som en detalje, men det er det ikke, mener Freja Brandhøj, der er politisk chef i brancheorganisationen Danmarks Restauranter & Caféer (DRC).

»Det er rigtig slemt for dem, der ikke har bookingsystemer, og det har den lille kaffebar ikke. I København har vi et medlem som Original Coffee, og de har ikke en bookingplatform. At skulle investere i det, er en kæmpe udgift for dem. Det er der ikke nogen, der har råd til at investere i,« siger hun:

»Det er en super besværlig proces, og selv ikke de store kæder som McDonalds kan håndtere det.«

I går søndag oplyste McDonalds kommunikationschef i Danmark til Ritzau, at kæden ikke kommer til at åbne for indendørs servering ved genåbningen på onsdag 21. april. Det ville simpelthen være for besværligt, sagde hun, og direktør Jens Broch sagde i en pressemeddelelse, at kravet om bordbestilling 30 minutter forud rammer »helt skævt«.

»Ingen hold i virkeligheden«

»Telefonerne kimer ned hos os i dag, fordi reglerne ikke giver mening for vores medlemmer. Der har siddet nogle embedsmænd og nogle politikere, som har lavet reglen, men det har ingen hold i virkeligheden,« siger Freja Brandhøj.

Freja Brandhøj har selv været med til de såkaldte sektorpartnerskaber, og ikke på noget tidspunkt har hun hørt det sundhedsfaglige belæg for, at man bør bestille bord en halv time før tid, fortæller hun.

»Det er et klassisk eksempel på, at man laver regler bag de tykke mure, som har ingen hold i virkeligheden,« siger hun.

Særligt partierne på højrefløjen har siden weekenden tordnet mod kravet om bordbestilling 30 minutter før. At bordbestilling ville være en del af aftalen, var imidlertid ingen hemmelighed – det stod sort på hvidt i aftaleteksten. En mere specifik tidsangivelse var dog ikke præciseret, og er siden sat af regeringen.

Giver det et forsøg

Både Freja Brandhøj og Sandra Marquardsen mener, at den potentielle ventetid bør kortes gevaldigt ned. Fem minutter ville være rimeligt, mener de, for så ville man kunne møde op og antichambrere udenfor, indtil man fik plads hurtigt derefter.

»Bookingen bør være umiddelbart før. Vi hører mange spørgsmål om, hvad det formelle krav er. Der er ikke nogen. Vi opfordrer vores medlemmer til at efterleve det på den mindst omkostningsfulde måde,« siger Freja Brandhøj.

Ifølge Sandra Marquardsen kommer kravet til at gå ud over restauranternes spontane gæster, der ifølge HORESTA og DRC generelt står for 60 procent af restauranternes gæster. Indtil videre giver de det et forsøg.

»Vi åbner vores restauranter og giver det et forsøg. Vi købte Burgershack-kæden i januar, men dem åbner vi ikke indenfor. Vi begynder ikke at investere i dyre bookingsystemer i den periode, og samtidig er vi selvfølgelig bange for, at det bliver forlænget,« siger hun.