Omdiskuteret journalist får endnu en sag på halsen

Psykologernes fagblad Magasinet P beklager »alvorlige fejl« i en artikel, som Annegrethe Rasmussen har skrevet. Fem passager med flere direkte citater er ordrette gengivelser fra en artikel i The Independent, lyder det.

Altinget vurderer, at Annegrethe Rasmussen i en analyse har kopieret så væsentlige dele af en leder bragt i tidsskriftet The Economist, at der ifølge chefredaktør Rasmus Nielsen er tale om plagiat. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Plagiat-sagen med journalist Annegrethe Rasmussen i hovedrollen ruller videre.

Mandag oplyser Dansk Psykolog Forening, at der er »alvorlige fejl« i en artikel udgivet af psykologernes fagblad Magasinet P 17. oktober 2015.

I artiklen har Annegrethe Rasmussen interviewet en kilde, men efterfølgende har hun - ifølge Magasinet P - suppleret med yderligere citater fra avisen The Independent. Avisen nævnes imidlertid ikke en eneste gang i artiklen.

Annemette Rasmussen har været meget synlig i medierne, efter hun onsdag sidste uge blev fyret på grund af sammenfald mellem en af hendes klummer i Altinget og en leder i The Economist. Annegrethe Rasmussen har selv forklaret, at der var tale om en »forglemmelse« i forhold til at kreditere den britiske avis.

Fredag beskrev Weekendavisen imidlertid yderligere seks eksempler med »et påfaldende sprogligt sammenfald med udenlandske medier«. Her har Annegrethe Rasmussen dog pure afvist, at der er noget at komme efter.

Fem passager er »ordrette gengivelser«

Mandag bringer Dansk Psykolog Forening en ny sag på banen.

»I de seneste dage har der været en del pressedækning af en sag, hvor en freelancejournalist anklages for at have plagieret artikler fra udenlandske medier i sine egne artikler. Vi har brugt den pågældende journalist i magasinet P og har derfor gennemgået det interview, hun har skrevet til os, og som blev bragt i magasinet 17. oktober 2015,« lyder det.

Konklusionen er, at der i artiklen »Halv poet, halv detektiv«, er fundet fem passager, som er »ordrette gengivelser« fra en artikel i den britiske avis The Independent.

Artiklen handler om den amerikanske professor Irvin Yalom. I artiklen skriver Annegrethe Rasmussen, at hun har interviewet ham per telefon, og sidst i artiklen kommenterer han det danske TV-drama Borgen.

Men undervejs i artiklen er der altså ifølge Dansk Psykolog Forening flere passager og direkte citater, der synes at stamme fra The Independent.

Tre eksempler

»Redaktionen beklager fejlen og har i samme anledning udarbejdet et sæt etiske retningslinjer for journalistikken i magasinet, som nuværende og kommende freelancejournalister vil blive præsenteret for,« skriver Dansk Psykolog Forening i en pressemeddelse.

Foreningen ønsker ikke at kommentere sagen yderligere, men har fremsendt tre af de fem kritisable passager, der kan læses herunder:

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra Annegrethe Rasmussen uden held.