Officerer fortæller om bomber over Syrien i sag om brændstof

Brændstof solgt af danske selskaber blev fyldt i russiske bombeflys tanke i Syrien.

Det russiske luftvåben bombede i Syrien fra efteråret 2015. På samme tidspunkt begyndte det danske selskab Dan-Bunkering at levere store mængder jetbrændstof til et russisk selskab, der er knyttet til landets militære styrker. Leverancerne fortsatte til foråret 2017. I en straffesag er Dan-Bunkering og moderselskabet Bunker Holding tiltalt for at have overtrådt EU's sanktioner. Sagen, som Bagmandspolitiet har kaldt meget usædvanlig, behandles for tiden af Retten i Odense. Fotoet er en base i Syrien i 2016. (Arkivfoto) Vadim Grishankin/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Iført uniform har to majorer torsdag besøgt Domhuset i Odense for at besvare spørgsmål om blodige begivenheder i Syrien. Russerne brugte nærmest landet og borgerkrigen som et øvelsesterræn, men bombede ofte upræcist, fortæller de.

Eksperterne er indkaldt af anklagemyndigheden i en straffesag, som er rettet mod to selskaber med hjemsted i Middelfart. Beskyldningen går på, at de skal have brudt EUs sanktioner, da de solgte mange tusinde ton jetbrændstof, som endte i Syrien.

Leverancerne satte de russiske fly i stand til at gå på vingerne på det ene bombetogt efter det andet, er den pointe, som Bagmandspolitiet får frem.

Dan-Bunkering begyndte at sælge brændstoffet til et russisk selskab, netop da Rusland intervenerede i borgerkrigen og hjalp præsident Assad til sejr. Det var i september 2015.

I alt blev det til 33 handler med jetbrændstof. Moderselskabet Bunker Holding er anklaget for at have medvirket til de sidste otte handler.

På sagens 10. retsmøde torsdag er et af vidnerne Mikkel Storm Jensen, der er militæranalytiker ved Forsvarsakademiet og med en fortid i Forsvarets Efterretningstjeneste.

»Operationen var ikke hemmelig. Mange blev ret imponeret over, hvor hurtigt de kom ind, siger han. Russernes effektivitet og hurtighed har "aftvunget en del professionel respekt",« fortæller han.

»Russerne bruger det som et slags øvelsesterræn. Mindst 50.000 forskellige soldater har været igennem,« siger han.

Det var »helt afgørende« for krigens udfald og Assads senere sejr, at de russiske fly fik standset oprørerne. Ifølge Mikkel Storm Jensen var det blot russisk propaganda, at der blev brugt præcisionsbomber.

»Men ifølge vestlig litteratur var kun 10 procent præcisionsbomber, hovedparten var gammeldags bomber, der ikke er præcise,« siger han.

Opgøret om Aleppo 2016 bliver også berørt under afhøringen. Russiske fly deltog i høj grad i operationer mod mål i byen, beretter majoren.

De danske selskabers salg nåede op på i alt 172.000 ton. Og næsten alt blev brugt af det russiske luftvåben, vurderer det andet uniformerede vidne.

»Det må man helt klart formode,« siger Karsten Marrup. Han er chef for Center for Luftoperationer ved Forsvarsakademiet, og han bliver bedt om at udføre et regnestykke.

Men det er ikke helt enkelt at svare på, hvor mange flyvninger det dansk leverede brændstof resulterede i. Nogle russiske flytyper er nemlig ret tørstige, lyder det.

»Den russiske forsvarschef Gerasimov udtaler i januar 2017, at russerne på det tidspunkt har fløjet 19.160 sorties, og det et tal, de fleste mener, er meget fornuftigt,« siger Karsten Marrup. Et sortie er det faglige udtryk for et flys bevægelse fra start til landing.

»De har fløjet rigtigt meget attack. Jeg mener, de har smidt cirka 70.000 bomber,« siger majoren.

De tiltalte selskaber nægter sig skyldige. De anede ikke, at brændstoffet blev sejlet til Syrien. Og desuden er det tvivlsomt, om EUs forordning mod jetbrændstof til Syrien overhovedet omfatter netop salg til russisk militær, lyder det.

/ritzau/