Øresundsbroen vil afprøve ny fartkontrol

Rådet for Sikker Trafik og transportordførere bakker op om ønske fra Øresundsbroen om ny form for fartkontrol, der måler gennemsnitshastigheden på en strækning.

Mange kører for stærkt, når de passerer Øresundsbroen. Derfor efterlyser selskabet bag broen, at politiet sætter ind med mere kontrol. For eksempel ved at måle gennemsnitshastigheden for alle biler, der passerer broen. Kører man for stærkt, vil der automatisk blive sendt en bøde til den person, der ejer bilen. Anne Bæk/arkiv/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Der er brug for mere kontrol med bilisternes fart over Øresundsbroen. Det mener Øresundsbroen, og Rådet for Sikker Trafik bakker op.

Ønsket er ifølge tv2.dk en ny form for fartmåling, der kaldes strækningskontrol.

Det går ud på, at man via overvågning noterer, hvornår en bilist starter på en strækning, og hvornår bilisten forlader strækningen.

Det vil vise, om bilisten gennemsnitligt har kørt for stærkt.

»Vi så gerne, at dette her blev brugt mange steder i landet. Men vi peger på Øresundsbroens tunnel, fordi den er meget udsat, og det er svært at kontrollere på andre måder der,« siger Mogens Kjærgaard Møller, direktør for Rådet for Sikker Trafik, til Ritzau.

Rådet mener, at strækningskontrol er en retfærdig måde at kontrollere på, da det ikke er et øjebliksbillede.

»Strækningskontrol er måske en af de mest effektive måder at lave fartkontrol på. Og så er det en meget retfærdig måde at gøre det på,« siger han.

Ifølge Københavns Politi er der betydelige problemer med farten på Øresundsbroen og i tunnelen.

Fra midt juni til midt september har politiet overvåget strækningen.

Det har vist, at 11.000 ud af omkring 200.000 trafikanter kørte for hurtigt. Der er målt fart helt op til 209 kilometer i timen.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, siger, at han vil drøfte med transport- og justitsministrene, om man skal iværksætte et forsøg med strækningskontrol.

»Kørslen er fuldstændig uacceptabel, og det er derfor, vi er nødt til at lade hammeren falde hårdere,« siger han.

Dansk Folkepartis Kim Christiansen, der er formand for Færdselssikkerhedskommissionen, er enig.

»Det er bestemt et værktøj, man kan tage i anvendelse sammen med stærekasser. Jeg er åben over for alt, hvad der kan mindske antallet af ulykker,« siger han.

Socialdemokratiet er også klar til at kigge på strækningskontrol.

»Vi mener, det er en god og effektiv måde at lave kontrol på. Med hensyn til broen mener vi dog, at der er andre ting som rumleriller og bedre skiltning, man kunne starte med, siger partiets transportordfører,« Rasmus Prehn.

/ritzau/