Øresund kommer i centrum

Når Femernforbindelsen åbner i 2018, bliver København og Malmø/Lund rent geografisk Nordeuropas centrum. Og det bør Danmark og Sverige udnytte optimalt, mener professor Christian Wichmann Matthiessen, Københavns Universitet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han tygger lidt på tallene, mens han remser dem op: København er befolkningsmæssigt den 27. største by i Europa. Men tæller man Malmø/Lund med, er Øresundsregionen som byregion nummer 23 med 2,5 mio. indbyggere. Og kigger man alene på udbyttet fra virksomheder og institutioner inden for forskning og videnskab, er regionen pludselig på en femteplads i Europa.

Og det er et solidt grundlag for en videreudvikling af Øresundsregionen, mener professor i geografi på Københavns Universitet, Christian Wichmann Matthiessen, der har to hovedscenarier for vækstpotentialet frem mod 2020: Det ene handler om den udvikling, der under alle omstændigheder sker, når Femernforbindelsen er åbnet i 2018. Den anden omfatter en satsning på højhastighedstog, der kunne gøre Øresundsregionen til Sydskandinaviens vigtigste trafikknudepunkt.

»Om otte år er den sidste af de tre »missing links« i Skandinavien på plads. Selv om der næsten ikke på forhånd eksisterer netværk mellem den sjællandske øgruppe og Schleswig-Holstein, vil alle fremtidige lokaliseringsbeslutninger blive truffet ud fra, at der er en fast forbindelse. For Øresundsbyen betyder det, at der inden for en afstand af få timers transport findes et marked med en befolkningskoncentration på 15. mio. indbyggere,« siger Christian Wichmann Matthiessen og fortsætter:

»Det betyder en koncentration af trafikstrømme og vækst i virksomheder med knudepunktsfunktioner. Og med opkobling til det europæiske net for højhastighedstog tegner der sig yderligere nogle fantastiske perspektiver. Se bare, hvilke gevinster London, Paris og Lille i Frankrig har opnået. Alligevel er Danmark det eneste sted i Europa, hvor man ikke taler om højhastighedstog,« siger Christian Wichmann Matthiessen.

Han peger på, at byggeriet af European Spallation Source (ESS), der forventes af blive verdensførende inden for materialeforskning, vil tiltrække forskere fra hele verden, som skal til Lund, hvor anlægget opføres for 1,5 mia. euro. I Hamburg findes en lillebror til ESS. »Alene det giver regionen en oplagt mulighed for vækst,« siger Christian Wichmann Matthiessen.