Økonomisk nedtur for cykelsporten

Pengehjulene er ved at ekse under international cykling og Tour de France. Samtidig kritiserer en førende jurist Danmarks Cykle Unions udelukkelse af Michael Rasmussen.

Netop som danske Michael Rasmussen kører i den gule førertrøje, er international cykelsport i almindelighed og Tour de France i særdeleshed havnet midt i sin hidtil største kommercielle krise. Belæsset med nye dopingsager oven på en årrække præget af skandaler vender både TV-seere og flere af de største holdsponsorer nu for første gang sporten ryggen.

Såvel amerikanske Discovery Channel som franske Crédit Agricole og formentlig også det store tyske Team-T-Mobile lukker og slukker efter årets Tour de France, fordi sponsorer trækker millioner af kroner ud af holdene. Samtidig falder seertallene til Tour´en alle andre steder end i Danmark.

»Det er meget alvorligt for Tour de France. Et rent løb er et publikumskrav, og lever man ikke op til det, vil det være kommercielt skadeligt i et omfang, vi end ikke har set endnu,« siger Kevin Alavy, analysechef i Initiative Sports Futures, medierådgiver for globale sponsorer i 58 lande verden over.

Samtidig skaber Danmarks Cykle Unions omstridte landsholdsudelukkelse af Michael Rasmussen kaos blandt danske sportsudøvere, da der i fremtiden kommer til at gælde forskellige regelsæt hos de enkelte forbund under Danmarks Idræts-Forbund. En af landets førende jurister, professor Vagn Greve, kritiserer unionens håndtering af sagen, fordi den bryder med gængse retsprincipper. Udelukkelsen af Michael Rasmussen sker nemlig, uden at der foreligger tre advarsler fra samme instans, som det ellers står skrevet i gældende regelsæt.

»Hvis man har en regel, som siger, at tre advarsler udløser en sanktion, kan man ikke pludselig gå ud og meddele, at hammeren falder en gang tidligere. Slet ikke, når det er afgørende for folks erhvervsmuligheder, som der er tale om i dette tilfælde,« siger han.