Nyt regnestykke: Bilafgiften falder – alligevel scorer staten kassen

Tre gange siden 2015 er bilafgifterne faldet, men alligevel tjener staten til stadighed flere penge på alt fra registreringsafgift til moms på brændstof.

Ikke mindst nye SUV-biler sælger godt herhjemme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Picasa

Det kører for danskerne i deres nye biler, og det kører for statskassen.

Nogenlunde sådan ser regnestykket ud, efter at nye tal afslører, at staten, til trods for at den tre gange siden 2015 har sænket bilafgifterne, til stadighed tjener flere penge på de selvsamme bilafgifter.

Det kan Jyllands-Posten berette på baggrund af nye tal fra Skatteministeriet.

Således er statens indtægter på bilafgifter siden 2012 steget med cirka syv milliarder kroner, så skatter og afgifter i 2017 udgjorde 52,4 milliarder kroner.

De tal ventes at stige til 53,8 milliarder kroner i år og til 55,6 milliarder kroner næste år.

Udviklingen overrasker på den ene side bilejernes organisation, FDM, men på den anden side undrer det heller ikke FDM, at staten tjener flere penge på afgifter.

Udviklingen har nemlig ført til køb af mange nye og ikke mindst dyre biler, som der er mange gode afgifter i.

»Danskerne er begyndt at købe de biler, de har brug for, fordi man har sænket afgifterne. Tidligere var de tvunget til at køre i for små biler på grund af de høje afgifter. Nu er bilstørrelsen steget lidt,« siger afdelingschef Torben Lund Kudsk til Jyllands-Posten og fortsætter:

»Det betyder samtidig mere miljøvenlige og især mere sikre biler, og at danskerne får lidt mere bil for pengene. At det samlede provenu for staten så stiger, betyder, at bilisterne betaler endnu flere skatter og afgifter og dermed finansierer endnu flere af samfundets udgifter.«

De nye tal gør ifølge Jyllands-Posten bekymringen for, at lavere afgifter vil føre til færre indtægter til staten, til skamme.

Avisen henviser til, hvordan ikke mindst et parti som Liberal Alliance har fået kritik for sit ønske om så lave bilafgifter som muligt.

Derfor glæder transportordfører Villum Christensen sig da også over udviklingen.

»Tallene viser, at det har været en god indtægt for staten at sænke bilafgifterne. Samtidig er det godt, at familier nu får råd til at købe en lidt større bil, hvor de også kan have deres børn, og hvor der er plads til barnevognen. Og så er det godt, at folk nu køber biler med større sikkerhed,« siger han.

»Bilparken vokser«

De Danske Bilimportører sætter udviklingen i forbindelse med, at der i det hele taget kommer flere biler på vejene i Danmark.

»Bilparken vokser, og der sælges samtidig flere biler, der er blevet lidt dyrere,« siger direktør Gunni Mikkelsen til Jyllands-Posten.

Ifølge bilimportørerne er det især de såkaldte SUV-biler, der sælges langt flere af end tidligere.

SUV står for sport utility vehicle. Et køretøj, der minder om en stationcar, men er lidt større og kan være udstyret med automatgear.

Ifølge Jyllands-Posten fordeler de samlede indtægter fra bilafgifter sig i 2017 således:

  • Registreringsafgift: 20,1 mia. kr.
  • Moms på bilsalg: 6,4 mia. kr.
  • Ejerafgift: 10,3 mia. kr.
  • Ansvarsforsikringsafgift: 1,5 mia. kr.
  • Afgift og moms på brændstof: 14,1 mia. kr.