Nyt opgør om lukkedage

Regeringen kritiserer kommunerne for brugen af lukkedage og lukkeperioder i daginstitutionerne. Nu skal problemets omfang kortlægges og indgå i årets økonomiforhandlinger.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Landets kommuner lever ikke op til en aftale med regeringen om at undgå løsrevne lukkedage i daginstitutioner og begrænse antallet af lukkeuger. Adskillige vuggestuer og børnehaver holder i år sommerferielukke, og det får nu regeringen til at slå alarm.

Lukkedage og lukkeuger bliver derfor et tema i årets økonomiforhandlinger mellem regeringen og landets kommuner, som blev indledt i dag. Dermed er der lagt op til et opgør om et bloktilskud på 65 mio. kr., som kommunerne har fået til at afskaffe løsrevne lukkedage.

- Nu ser vi på problemets størrelse. Vi har redegjort for, hvordan vi ser på det, og nu går embedsmændene i gang med at kortlægge omfanget. Vi har en aftale med kommunerne om løsrevne lukkedage, og den forventer vi, at kommunerne overholder, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen (V).

En undersøgelse, som Corcom har lavet for pædagogernes fagforening BUPL har vist, at 34 pct. af kommunerne i år har budgetteret med at øge antallet af lukkeuger i sommerferien. Og regeringen har andre eksempler på, at institutioner fortsat har løsrevne lukkedage.

KL vil have dokumentation for påstanden

Formanden for KL, Jan Trøjborg (S) siger, at kommunerne ikke vil have løsrevne lukkedage. Men han kalder regeringens kritik for abstrakt.

- Vi må ned i detaljen og se, hvad det er for navngivne institutioner, der er problemer med. Vi må have dokumentation for, hvad der er problemet, siger Jan Trøjborg.

Han mener til gengæld, at det er meget fornuftigt og rationelt, at institutioner holder lukket i sommerferien, mens antallet af pasningskrævende børn er lavt.

- De børn, som skal passes, får et tilbud i naboinstitutionen, hvor pædagoger følger med. Det er sådan, det praktiseres, og hvis der er steder, hvor det ikke foregår på en fornuftig og hensigtsmæssig måde, vil vi gerne have det at vide.