Nyt liv til fastnettelefonen

Unge vælger i højere grad mobiltelefonen. Men flatrateabonnementer giver fastnettelefonen nyt liv.

Fastnettelefonen får en renæssance. Faste abonnementspriser - de såkaldte flatrates - får folk til at snakke i timevis til faste priser med andre fastnettelefoner både i ind- og udland. Og det er en prismæssig konkurrent til mobiltelefonen.

Det vurderer teleanalytiker John Strand, Strand Consulting, om fremtidens telekunder. En undersøgelse lavet af TNS Gallup for Sonofon viser, at 56 procent af unge danskere mellem 15 og 30 år snakker i mobiltelefon - også inden for hjemmets fire vægge, mens kun hver fjerde vælger den traditionelle fastnettelefon, når de er hjemme.

- Men med flatrateprodukterne kan du tale lige så meget, som du har lyst til. Man bruger mere og mere fastnettet til lange samtaler, siger John Strand, der dog ikke er i tvivl om, at fremtiden er mobil og trådløs.

/ritzau/