Nyt fly skal med 5.000 kilometer i timen kunne flyve fra London til New York på 90 minutter

En tur over Atlanten skal ikke tage mere end 90 minutter, hvis det står til et nyt amerikansk selskab. Selskabet arbejder på at udvikle passagerfly, der med mere end 5.000 kilometer i timen kan tilbagelægge store afstande på væsentligt kortere tid end nu. Teknologien er der, men det er ikke problemfrit.

Foto: PR-illustration: Hermeus Corporation

Det skal gå væsentligt hurtigere, end det gør nu, når du rejser over Atlanten. Hvis det står til et nyt amerikansk startup-firma kan du i fremtiden rejse mellem New York og London med fem gange lydens hastighed. Flyrejsen mellem de to destinationer har normalt en rejsetid på mere end 7 timer, men den skal reduceres til blot 90 minutter.

Det er Aerospace-firmaet Hermeus Corporation, der står bag projektet. Hvis det lykkedes for dem, kan det »revolutionere kommercielle transatlantiske flyvninger«. Selskabet håber, at flyet vil kunne tilbagelægge en afstand på mere end 7.400 kilometer med en fart på mere end 5.310 kilometer i timen.

Det skriver CNN.

Hermeus har nu, ligesom både selskaberne Boeing, Lockheed Martin og Aerion Corporation, skrevet sig ind i kapløbet om at erobre himmelrummet med hypersoniske (hurtigere end lydens hastighed red.) kommercielle flyrejser med passagerfly.

»Vi er taget afsted på en rejse for at revolutionere den globale transportinfrastuktur, sådan som da vi gik fra den gamle drejetelefon til bredbåndet, vil vil øge rejsehastigheden drastisk over lange distancer,« har A.J. Piplica, medstifter og administrerende direktør i Hermeus ifølge CNN udtalt på selskabets hjemmeside.

Selskabets medstiftere inkluderer tidligere ansatte fra Elon Musks SpaceX og fra Jezz Bezos' Blue Origin, der også er direktør og grundlægger af Amazon.

Men der er et stykke vej endnu, før et sådant projekt kan realiseres, anslår Paul Bruce, seniorlektor i luftfartsudvikling ved Imperial College London.

»Den største udfordring for hypersonisk flyvning er fremdrift. Vi har sendt mindre forsøgsfly op og fløjet dem hypersonisk ved hjælp af Scramjets, en avanceret type jetmotor. Det er ret eksperimentelt, og vi har lang vej endnu, før vi ser disse på et passagerfly,« siger han til CNN.

Ifølge Paul Bruce har »vi den tekniske kapacitet til at gøre det«, men det er dyrt, og problematisk for miljøet.

»At flyve så stærkt forbrænder en hel del brændstof, og det vil være mere ineffektivt end at flyve langsomt. Men hvis der er et marked for det, er jeg ikke i tvivl om, at vi kan bygge den type af fly,« lyder det.

Ifølge medstifter og direktør i Hermeus, A.J. Piplica, vil det tage et årti at udvikle det ønskede passagerfly.

»Vi skal foretage en masse flyvninger i den tid – vi vil i mellemtiden bygge, teste og lære fra mindst to mindre fly,« siger han ifølge CNN.

Billetterne til en sådan flyvetur over Atlanten i Hermeus' passagerfly kommer angiveligt til at koste 3.000 dollars, svarende til lidt mere end 20.000 danske kroner. Hvis flyet altså bliver en realitet.