Nyt digitalt værktøj guider unge til bedre uddannelse

Nyt digitalt værktøj sammenligner bl.a. løn, frafald, ledighed og tilfredshed hos de studerende, så unge bedre kan vælge den rigtige uddannelse første gang.

Studerende kan nu via en ny app sammenligne fordele og ulemper ved forskellige uddannelser. Billedet her er af studerende på CBS i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Bojesen

Tjener en civilingeniør mere end en jurist? Får man mere undervisning på antropologi end på engelsk? Kan jeg overhovedet få job bagefter?

Fra mandag kan unge få hjælp af et nyt digitalt væktøj »Uddannelseszoom«, som Uddannelsesministeriet og Undervisningsministeriet lancerer som et fælles initiativ i regeringens Vækstpakke. Det skal få flere til at vælge den rigtige uddannelse første gang.

»Det har været lidt af en jungle for de unge at finde gennemsigtige og sammenlignelige oplysninger om de videregående uddannelser. Det er ikke i orden, for det er et af livets helt store valg. Vi har alt for mange, der falder fra især det første år, og det er et stort nederlag for den enkelte og dyrt for samfundet. Mere motiverede unge giver bedre studiemiljøer,« siger uddannelsesminiser Sofie Carsten Nielsen (R).

Det var regeringens kvalitetsudvalg, som i sin afsluttende rapport fra januar pegede på, at uddannelsesvalget i alt for høj grad er en jungle, hvor det stort set er umuligtat sammenligne de enkelte uddannelser. Hvis man for eksempel søger efter »design« på hjemmesiden Uddannelsesguide.dk, får man 378 videregående uddannelser.

Siger ikke noget om kvalitet

De oplysninger, som allerede i dag er tilgængelige på forskellige hjemmesider, bliver som de første lagt ud til sammenligning på »Udannelseszoom«. Det er oplysninger om fremtidig løn, jobbranche, iværksætteri, ledighed, gennemførselstid og frafald. Fra 2016 vil man endvidere kunne sammenligne, hvor meget undervisning de studerende får, og hvordan studerende og færdiguddannede vurderer uddannelsernes kvalitet.

»I dag er det meget forskelligt, hvordan de forskellige institutioner evaluerer deres uddannelser. Vi må se, hvor ensartet vi kan gøre det, så oplysningerne kan bruges af de unge til at sammenligne uddannelserne,« siger Sofie Carsten Nielsen.

De studerendes formand, Yasmin Davali, er glad for udsigten til bedre informationer om uddannelserne.

»Men de har valgt nogle underlige parametre som f.eks. gennemførselstid og entreprenørskab. Det siger ikke noget om kvaliteten af uddannelsen, om trivslen og om studiemiljøet, som, vi ved, betyder rigtig meget, når man skal vælge studie. Man skulle gerne kunne bruge det som løftestang til at få en bedre kvalitet,« siger Yasmin Davali.

Dansk Industri har efterlyst værktøjet i årevis, siger forskningspolitisk chef Charlotte Rønhof.

»Når jeg går ned i supermarkedet og køber en leverpostej, er jeg bedre oplyst af varedeklarationen, end de unge er, når de skal træffe deres uddannelsesvalg, der har stor betydning for deres fremtid. Jeg tror, at »Uddannelseszoom« vil give de unge mange aha-oplevelser, men jeg ved ikke, hvor meget det vil ændre de unges valg. Vi håber, at flere vil søge de uddannelser, der er brug for på det private arbejdsmarked. Men det vigtigste for os er, at deres valg bliver truffet på et oplyst grundlag,« siger Charlotte Rønhof.