Nye tider på skolen der blev brændt af

Efter lang tids venten var den helt nye Skolen i Sydhavnen endelig klar til at modtage de spændte elever mandag morgen. De nye omgivelser vil gøre implementeringen af skolereformen lettere, mener skolelederen.

Efter to år i barakker indtog eleverne i går den nye Skolen i Sydhavnen. I de nye rammer skal skolereformen stå sin prøve, men skoleleder Morten Biering ser med fortrøstning på implementeringen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Hej, Gustav!« hører man til højre.

»Du har da tabt en tand,« råber en pige til venstre.

Hele aulaen summer af forventning, der ligger tykt i luften, og glæden over de mange gensyn er ikke til at tage fejl af, imens eleverne indtager pladserne i aulaen på den nybyggede Skolen i Sydhavnen.

Her var mandag ikke en hvilken som helst første skoledag. Den var både første skoledag for elever, lærere og forældre – men også for skolen selv.

Mandag kunne Skolen i Sydhavnen nemlig slå dørene op for 220 forventningsfulde elever, der for første gang så deres klasselokaler og nye skole stå klar til brug.

Skolen skulle have summet af liv allerede for to år siden, men fik en hård start, da en påsat brand i efteråret 2012 forårsagede omfattende skader og derfor udsatte indvielsen og tvang skolen til at undervise eleverne i barakker.

Da klaveret i aulaen slås an, stemmer børnene i med en skolestartssang, de har øvet. Efter de mange forældres bifald indtager skolelederen, Morten Biering, scenen og byder børnene velkomne.

Han har været lige så spændt som dem, fortæller han til stor morskab for eleverne.

»Vi har glædet os rigtig meget. Det er en speciel og meget spændende dag,« siger skolelederen, da han er trådt ned fra scenen, og eleverne har sunget Mariehønen Evigglad og er gået med deres klasselærere ud i klasserne.

Klar til læring

Den nye skole er, som den første i København, miljøcertificeret og ligger i Københavns Sydhavn direkte ned til vandet.

Denne mandag morgen rammer solstrålerne den arkitekttegnede bygning og de kreative udeområder, der indbyder til leg, og oplyser den lange trætrappe, der fører op til taget.

Som landets andre skoler, skal Skolen i Sydhavnen også forholde sig til de længere skoledage, som skolereformen sidste år bragte med sig.

Det gør Morten Biering også, og generelt er han ret positiv over for reformen, selv om hele organisationen nu skal lære den at kende.

»Hele indholdet giver god mening i forhold til vores ambitioner, og det vi gerne vil. Men den er også ambitiøs, og der er meget, vi alle sammen skal lære – ikke kun børnene,« siger skolelederen.

Han har været leder siden den unge skoles start.

Ifølge ham, er skolens faciliteter og unge alder med til at gøre implementeringen af reformen nemmere, fordi der ikke allerede er en hel kultur, der skal laves om.

»Vi har hele tiden vidst, at vi skulle have et specielt fokus på bevægelse og andre måder at lære på. Det har lærerne været opmærksomme på fra starten, og det er en kæmpe fordel, tror jeg,« siger han.

Optimale læringsrammer

En af de forældre, der også har været spændt på at se det endelige resultat, er Anders Ertmann. Han er skolebestyrelsesformand og far til otteårige Elizabeth, der nu er startet i 2. U.

Han er imponeret over, hvad hun har lært det sidste år, og han giver skolelederen ret i, at skolen har fundet en god overgang, og at den har været klar til reformen.

»Vi har haft et supergodt samarbejde, så vi har ikke mærket det store, udover at det har været en rigtig god ting, og lærerne har været afsindigt omstillingsparate. Vi er heldige med, at man ikke har lagt så meget mærke til reformen, fordi den er en del af kulturen,« siger Anders Ertmann, der er glad for, at rammerne nu er de helt rigtige til at udfolde sig i.

Og der er ingen tvivl om, at rammerne er optimale for de spændte skolebørn, der de sidste to år har været forvist til barakker på skolens område.

Nu er der topmoderne legepladser, og eleverne bruger blandt andet deres første skoledag på at kravle i klatrestativerne på et plateau på skolens andensal, hvor SFOen ligger.

Tirsdag er det så omkring 100 nye 0.-klasseelevers tur til at blive en del af de nye tider på Skolen i Sydhavnen.