Nye skinner til Whiskybæltet

Togskinnerne på S-togsstrækningen mellem Hellerup og Klampenborg er nu så slidte, at det kræver en udskiftning, der vil tage hele ti pendlerkværulerende uger at gennemføre. PDF: Se strækningen som får nye skinner

Foto: Brian Bergmann

Sporarbejde.

Gys! Et ord der kan vække Hitchcocks violiner til live i enhver togpendlers øresnegl.
Ikke desto mindre sættes der den 22. september en ti ugers total udskiftning af S-togssporene mellem Hellerup og Klampenborg i gang.

»Tilstanden af skinner og kørestrømsanlæg er nu så dårlig på den strækning, at det bliver for dyrt at vedligeholde den i længden. Så nu skifter vi det hele ud til noget helt nyt,« siger projektleder Carsten Jakobsen fra Banedanmark.

Ekstra perron
Kørestrømsanlægget på Klampenborg St. er helt tilbage fra 1933, mens sporene jævnligt har været under renovering. Sidste gang for to år siden, hvor antallet af passagerer blev reduceret med 40 procent i arbejdsperioden.

»Så denne gang laver vi en perron til Kystbanen på Charlottenlund station, så det kun er passagerer til Ordrup, hvor det ikke kan lade sig gøre, der skal de seks minutter med ekstrabus resten af vejen,« forklarer produktionsdirektør for S-tog Lars Nordahl Lemvigh fra DSB, og understreger samtidig at det er en billigere løsning at give Kystbanen et ekstra stop end at sætte ekstrabusser ind på strækningen.

Forsinket jernbanefirma
Det er jernbanefirmaet Strukton Rail, der også har stået i spidsen for det meget forsinkede sporarbejde på Farumbanen, der skal lægge de sammenlagt ti kilometer nye spor. Det bekymrer dog ikke Banedanmark.

»Det var allerede besluttet inden Farum-projektet, at de skulle have jobbet. Men nu får de jo en mulighed for at vise, at de kan lave sporarbejde til tiden,« siger Carsten Jakobsen.

Forud for arbejdet vil der hænge informationsplakater om sporarbejdet på alle stationer fra Københavns Hovedbanegård til Klampenborg.