Nye parkeringszoner går udover ansatte i bil og foreningsliv: »Vi er meget kede af det«

Hvis man er vant til at køre i sin egen bil til arbejde, kan 15 nye parkeringsområder blive en hindring.

Ikke alle er tilfredse med de 15 planlagte tidsbegrænsede parkeringszoner i København. En virksomhed på Østerbro mener, at det vil ramme den hårdt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De 15 planlagte parkeringszoner i Københavns Kommune skaber stor frustration hos en virksomhed på Østerbro og hos idrætsforeninger.

Politikerne på Københavns Rådhus har som led i budgettet for 2022 afsat penge til at etablere parkeringszoner, hvor man kun må parkere i maksimalt tre timer.

Men ordningen vækker kritik.

For den vil betyde, at de ansatte ikke kan tage deres bil til arbejde, lyder det.

»Vi er meget kede af det. Det er et stort problem for os, og jeg ret sikker på alle virksomheder, der bor i de områder, har samme problem,« siger Henrik Jensen, administrerende direktør i De Forenede Ejendomsselskaber A/S.

Virksomhedens hovedkvarter ligger på Ydre Østerbro.

Ti af de ansatte kører i bil på arbejde og vil blive ramt af det, hvis forslaget føres ud i livet.

Henrik Jensen har afgivet et høringssvar, hvor han gør opmærksom på problemet. Her skriver han, at tretimersparkeringen vi gøre det »stort set umuligt for os at drive vores virksomhed fra adressen«.

Det ville ikke være en løsning at skifte til bus eller tog, siger han. Det skyldes ikke mindst, at virksomheden beskæftiger sig med ejendomsdrift en række steder i byen.

»Vi kører ofte rundt til møder på kryds og tværs af byen, og der er en bil det eneste brugbare transportmiddel. Ellers kan arbejdsdagen ikke hænge sammen, fordi det vil tage for lang tid,« siger Henrik Jensen.

Kan ikke betale sig fra det

Direktøren kan godt se en god idé i at få fjernet biler af ejere, der udnytter en plads til langtidsparkering, mens de eksempelvis er bortrejst. Men han mener, at forretningsdrivende og deres ansatte bør tilgodeses.

Beboere kan få en gratis beboerlicens og dermed få lov til at ignorere den kommende tidsbegrænsning. Det samme gælder ansatte i firmabiler. Men ansatte i egen bil er ikke på listen over dem, der få en licens.

Ifølge Henrik Jensen kan de heller ikke betale for at få lov til at holde længere tid parkeret i de tidsbegrænsede zoner.

»Vi har ikke noget imod, at man skal betale for at parkere, men når man laver parkeringszoner, som vi ikke kan købe en licens til, så er det et meget stort problem,« siger Henrik Jensen.

Forslaget lægger op til at indføre gæstelicenser for beboeres gæster, men altså ikke for virksomheders gæster, og det ærgrer ligeledes Henrik Jensen.

Af høringssvarene fremgår ros, men altså også kritik.

Danmarks Idrætsforbund (DIF), der er medunderskriver på et høringssvar, er også kritiske over for tiltaget.

Idrætsorganisationen og en række af dens medlemmer er bekymret for tidsbegrænsningen i forbindelse med vandaktiviteter i Svanemøllehavnen.

»Vi er bekymrede for, at hvis man begrænser parkeringsmulighederne mere, så vil det lægge en dæmper på foreningsaktiviteterne og de fællesskaber, der er i havnen,« siger Lasse Quvang Rasmussen, konsulent hos Danmarks Idrætsforbund.

»Brugerne har behov for at have bilen stående længere end tre timer, mens de er på vandet,« siger han.

DIF opfordrer til, at man undtager et område ved havnen fra de nye planer og her bevarer reglerne som i dag.

De 15 nye parkeringszoner skal etableres i perioden december 2022 til marts 2023.

Det har ikke været muligt at få et interview med teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

Du kan se kortet over de planlagte parkeringszoner her