Nye anklager mod Politiken

Dagbladet Politiken ønsker ikke, at Samuel Rachlin skriver, at bladet krænker ophavsretten.

Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Dagbladet Politiken krænker ikke blot ophavsretten, men også ytringsfriheden. Det mener journalist Samuel Rachlin, der har oplevet, at Politiken har fjernet passager fra et debatindlæg, han har sendt til avisen.

Politiken ville gerne trykke Rachlins kommentar, men fjernede de sætninger, der var kritiske over for Politikens offentliggørelse af jægersoldaten Thomas Rathsacks omdiskuterede bog »Jæger - i krig med eliten«, som udgives i morgen på forlaget People»s Press.

»De har fjernet alt det fra min kommentar, der handler om Politikens krænkelse af ophavsretten,« forklarer Samuel Rachlin, der direkte fik at vide, at Politiken havde valgt at fjerne sætningerne, fordi det nu er »nagelfast«, at bladet ikke har krænket ophavsretten.

Men det er ikke nagelfast, mener Rachlin:

»Jeg mener ikke, at der er noget som helst, der kan være nagelfast i en så vigtig og principiel sag, når det er de to parter, der har fastslået det i en aftale. Efter min mening er det kun en uafhængig tredjepart, der kan afgøre en så kompliceret sag. Det er principielt meget vigtigt, at der i denne sag er sket et overgreb på ophavsretten. Sagen vedkommer ikke bare de involverede parter, men alle andre samfundsborgere. Vi har love, som alle er nødt til at overholde.«

Forsvaret forsøgte at få nedlagt fogedforbud mod jægerbogen, men inden retten havde talt, udgav Politiken bogen som et særtillæg. Dengang erklærede forlagets kreative redaktør, Jakob Kvist, at »det er helt åbenlyst, at de har brudt vores ophavsret«. Efterfølgende indgik forlaget og Politiken en aftale, hvori det fastslåes, at ophavsretten ikke er krænket.

»Stiller meget høje krav«
Samuel Rachlin har efter Politikens redigering af debatindlægget trukket det tilbage:

»Det er et debatindlæg, som kun afspejler min holdning – ikke Politikens. Jeg er overrasket over, at Politiken, som har slået sig op som ytringsfrihedens bannerfører, ikke vil lade ytringsfriheden få frit spillerum på debatsiderne.«

Politikens opinionsredaktør, Per Michael Jespersen, siger at bladet bringer mange kritiske debatindlæg i sagen om jægerbogen:

»Vi stiller meget høje krav til debatindlæg, og vi lægger vægt på, at der ikke forekommer faktuelle fejl. I Rachlins indlæg var der en afgørende faktuel fejl, fordi han påstår, at Politiken har brudt ophavsretten. Men som det fremgår af den fælles udtalelse mellem Politiken og People«s Press, er forlagets ophavsret ikke krænket,« siger han.

Også krav til Ellemann
Politiken bringer i dag et indlæg, hvor tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen også kritiserer Politiken for at have krænket ophavsretten. Det brev svarer chefredaktør Tøger Seidenfaden på, men »vi kan ikke svare på de faktuelle fejl i hvert andet indlæg,« forklarer Per Michael Jespersen.

Selv om Uffe Ellemann-Jensen – i modsætning til Rachlin – får lov at kritisere Politiken for at krænke ophavsretten, er han utilfreds med, at bladet har krævet den del af debatindlægget fjernet, hvor han skriver, at Tøger Seidenfaden har skrevet til ham og bedt ham om at trække beskyldningerne om brud på ophavsretten tilbage. Fra Politiken lyder begrundelsen, at der var tale om et privat brev fra Seidenfaden til Uffe Ellemann-Jensen.

»Det er en besynderlig måde at redigere virkeligheden på. For det er jo virkeligheden, at han har skrevet til mig. Det er ret langt ude at påstå, at det er et privat brev,« mener Uffe Ellemann-Jensen.

Samuel Rachlins kommentar: Med ytringsfriheden som gidsel