Nye alkoholfrie øl kan bringe misbrug ned

Siden april har der været mere alkohol i en alkoholfri øl. Den lidt højere styrke kan hjælpe misbrugere.

Onsdag d. 4. juni 2014 er der Distortion på Nørrebro. Folk er så småt ved at ankomme og nyder en øl på Dronning Louises bro. Gadefesten vil foregå onsdag på Nørrebro, torsdag på Vesterbro, fredag på Refshaleøen og afsluttes med en stor fest på Refshaleøen, hvor mange musikere vil optræde. (Foto: Betina Garcia/Scanpix 2014) Fold sammen
Læs mere
Foto: Betina Garcia
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En højere alkoholstyrke kan paradoksalt nok (måske) få os til at sænke forbruget af alkohol. Det gælder i hvert fald når vi er nede i den "alkoholfrie" ende af spektret, hvor både misbrugere og brugere af alkohol har fået en mere velsmagende måde at sænke indtaget af alkohol per øl vi drikker.

Nye grænser for at måtte kalde en øl alkoholfri betyder, at der kommer flere øl på markedet som smager af lidt mere, men stadig indeholder langt mindre alkohol end en pilsner.

"Her i stofrådgivningen har jeg haft interessante eksempler på unge mennesker, der er i generel misbrugsbehandling. De siger, at den nye Carlsberg Nordic betyder, at de kan drikke sammen med vennerne og til festerne. Der er kun 0,5 procent alkohol i, så de skal drikke ni af de nye alkoholfrie øl for at komme op på én almindelig pilsner. Det er meget positivt for dem, at de kan være med i fællesskabet om at drikke, for desværre er der jo en stærk alkoholkultur blandt de unge, som de lærer af os voksne, " siger overlæge i psykiatri Henrik Rindom, der har arbejdet med misbrugere i mange år.

Fødevarestyrelsen gav den 11. april i år bryggerierne lov til at markedsføre øl som alkoholfrie, så længe øllet holder sig under en "bagatelgrænse" på 0,5 procent. Det var et opgør med mange års praksis hvor begrebet "alkoholfri" i Danmark blev tolket som under 0,1 procent.

Ændringen skete efter at Sundhedsstyrelsen på sin side havde præciseret, at antabusbrugere slet ikke skal bruge alkohol, heller ikke en "alkoholfri" øl på 0,1 procent. Derfor kunne bagatelgrænsen hæves, hvilket bryggerierne har lobbyet for i mange år - hånd i hånd med både Rådet for Sikker Trafik og flere misbrugskonsulenter, som gerne så flere både alkoholsvage og velsmagende alternativer til den danske nationaldrik.

"Vi ved alt for lidt om alkoholprocenter her i landet. De unge i dag aner ikke hvad en genstand er, eller hvor mange procent der er i deres alkoholsodavand, hvor de jo heller ikke kan smage hvor meget de får. Bare det, at en normal øl også her i Danmark kom ned på 2,8 procent som i Sverige, ville halvere promillen," siger Henrik Rindom, der ønsker sig en Uge 40-kampagne med fokus på alkoholprocenter.

Også bryggerierne har længe udtryk ønske om at hæve grænsen for alkoholfrie øl.

"Det har været stigmatiserende ikke at drikke alkohol til fester. Så er man ude for fællesskabet, og det vil vi gerne væk fra. Vi bruger ikke ordet "alkoholfri" endnu i markedsføringen af Nordic, men jeg tror at sundhedsbølgen giver plads til at vi også i Danmark får øl, der ligger under den sædvanlige pilsnerstyrke", siger Pernille Arnt, som er innovation manager i Carlsberg og ansvarlig for nye ølsatsninger som  Nordic.

Danskerne drikker kun få alkoholfrie øl sammenlignet med vores nabolande. Der er endnu ingen fælles retningslinjer eller regler i EU for hvornår en øl er alkoholfri, og de enkelte lande tolker det meget forskelligt. I Storbritannien skal en alkoholfri øl være helt nede under 0,05 procent. Det smager stort set ikke af øl. I Tyskland har grænsen længe være 0,5 procent procent og her udgør de alkoholfrie øl 4,2 procent af det samlede ølsalg. Mange danskere vil kende de store tyske alkoholfrie ølmærker, der sælges på motorvejskioskerne. De kan nu også ventes til Danmark.

Herhjemme har salget af alkoholfrie øl, dvs. Tuborg Super LIght og Royal Free, i mange år ligget på under 1 procent af det samlede ølsalg, men de nye alkoholfrie Nordic-øl fra Carlsberg fik salget til at stige til 1,4 procent i juli.

"Vi synes jo vi ser en ny type forbrugere, som er mere livsstilsorienterede, og hvor sundhed er en del af hverdagen. Det er ikke fordi Nordic er sund, men den er sundere end stærkere øl. Jeg tror der vil komme flere øl mellem 0,5 og 4,6 procent. Vi har forsøgt os med Tuborg Sommer på 2,3 procent og der er også Royal Shandy. Jeg kan sagtens se en frokostøl med 2,5 procent for lige at give den rigtige ølsmag, især hvis forbrugerne lærer lidt mere om alkoholprocenter. Men det er altså et meget traditionelt marked at få til at ændre vaner," siger Pernille Arnt fra Carlsberg.