Ny undersøgelse: Danskere frygter, at børn ikke lærer nok under coronakrisen

I en undersøgelse foretaget for Red Barnet Ungdom svarer flere af de adspurgte, at de kender til familier, hvor børn ikke får den rette hjælp til hjemmeundervisningen.

Vibeke Schou og hendes mand har fire børn, som alle bliver hjemmeundervist i deres hus i Københavns Nordvestkvarter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Knap en tredjedel af befolkningen (32 procent) kender til børnefamilier, hvor forældrene ikke i tilstrækkelig grad har haft evnerne eller overskuddet til at hjælpe deres børn med hjemmeundervisningen under nedlukningen af landet.

Det fremgår af en undersøgelse, som analyse- og konsulentfirmaet Moos-Bjerre har foretaget for Red Barnet Ungdom.

13 af de adspurgte i undersøgelsen er bekymrede for børnenes læring og mener, at børn i deres omgangskreds ikke kan få forældres hjælp til fjernundervisning.

»En stor del af fjernundervisningen, som elever landet over har modtaget de sidste mange uger, og som de ældste elever stadig modtager, er bygget op om, at eleverne kan få hjælp af deres forældre,« siger Astrid Engberg, der er generalsekretær i Red Barnet Ungdom, i en pressemeddelelse.

Hun beskriver befolkningens bekymring for læring som »foruroligende«.

»De børn, der ikke har fået hjælp til fjernundervisningen af deres forældre, risikerer at falde bagud sammenlignet med de børn, der løbende har fået støtte og hjælp til lektierne. Det kan skabe nogle bekymrende niveauforskelle i klasserne,« siger hun.

Analysen baserer sig på en spørgeskemaundersøgelse blandt 1.000 repræsentativt udvalgte danskere indsamlet i perioden fra 20.-24. april.

16. marts lukkede landets vuggestuer, børnehaver, skoler og gymnasier ned.

Statsminister Mette Frederiksen (S) løftede 30. marts sløret for den forsigtige genåbning af Danmark, der i »første fase« betød, at de mindste børn fra onsdag den 15. april fik lov til at vende tilbage til daginstitutioner og de mindste skoleklasser – fra 0. til 5. klassetrin.

Red Barnet Ungdoms undersøgelse viser desuden, at 30 procent af befolkningen er enige – helt eller delvist – i, at de kender til børn, der vil have glæde af ekstra skolehjælp som følge af nedlukningen af skolerne.

»Det kan være børn, som vi kender fra vores projekter. Sårbare børn, der typisk har det til fælles, at de i forvejen har læringsvanskeligheder eller er udfordret af sociale eller emotionelle problemer. Det kan være børn, som vokser op i familier med forskellige typer af sociale problemer, der kommer fra hjem med få ressourcer. Det gør dem ofte endnu mere sårbare under coronakrisen,« siger Astrid Engberg i pressemeddelelsen.