Ny regel for elektriske løbehjul gælder fra i dag

Fra 1. januar skal man køre med hjelm, hvis man farer afsted på et elektrisk løbehjul, skateboard eller »selvbalancerende« transportmiddel. I oktober vendte de elektriske løbehjul til leje tilbage i København.

Fra i morgen 1. januar er det ulovligt at køre uden hjelm på elektriske løbehjul. Desuden er det ikke tilladt at hverken begynde eller slutte sin tur på udlejningsløbehjul på Kongens Nytorv, hvor billedet er taget i 2019. Arkivfoto. Liselotte Sabroe

Suser man afsted på cykelstien på et elektrisk løbehjul uden hjelm, risikerer man nu at blive stoppet af politiet og få en bøde på 1.500 kroner.

1. januar 2022 trådte længe ventede regler for det relativt nytilkomne transportmiddel i kraft.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) indførte allerede hjelmkravet for et år siden, efter at Færdselsstyrelsen i en undersøgelse var kommet frem til, at risikoen for at blive involveret i et trafikuheld er syv gange højere for løbehjulstrafikanter end for cyklister.

Ventetiden var ifølge ministeren et hensyn til de firmaer, som udlejer løbehjul, for at give dem en chance for at udvikle en model for »delehjelme«.

Løbehjulskravet om at køre med hjelm gælder i øvrigt også lignende motoriserede køretøjer som eksempelvis elektriske skateboards og »selvbalancerende køretøjer«.

Grimme og farlige

Det er efterhånden tre år siden, at de iøjnefaldende udlejningsløbehjul til voksne dukkede op i København og andre danske storbyer, hvor ikke alle var lige glade for ideen.

I begyndelsen kørte de hurtigere (cirka 25 km/t), og brugere kunne smide eller parkere dem hvor som helst i byen, når de havde nået deres destination, eller hvis løbehjulet var løbet tør for strøm.

De pyntede ikke ligefrem, mente flere, heriblandt minister Benny Engelbrecht som selv kaldte dem »grimme« i bybilledet.

Derudover endte – som Færdselsstyrelsen også kom frem til – for mange af brugerne på skadestuen efter trafikulykker. Det samme gjorde andre sagesløse i trafikken, som blev torpederet af et elektrisk løbehjul.

I København fjernede Borgerrepræsentationen sidste år midlertidigt udlejningsløbehjulene fra hovedstaden efter kritikken.

Men i oktober 2021 vendte løbehjulene til leje tilbage, dog på nye vilkår.

Kommunen har udpeget 240 parkeringspladser til udlejningsløbehjulene, og i områder karakteriseret som »tæt by« må man hverken begynde eller afslutte sin tur.

Flere har i debatten om elløbehjulene kritiseret, at de skæmmer bybilledet. Nogle har tilsyneladende også ment, at de hørte til på bunden af havnen. De professionelle dykkere Lasse Estrup Jensen og Stephane R. Lameynardie fandt tre styk ved Islands Brygge. De fandt også en cykel, to caféstole, en indkøbsvogn og en stor pose med flasker og småting op fra et område på ti kvadratmeter. Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

Det er uklart, hvordan kommunen har defineret »tæt by«-områderne, men ifølge Københavns Kommune gælder det store dele af Vesterbro, Østerbro, Amager, Christianshavn og hele Indre By.

Kommunen har i øvrigt afsat to parkeringsvagter til at holde øje med forkert parkerede løbehjul, som udlejningsfirmaerne får en bøde på 338 kroner pr. styk for.

I anledning af de nye regler for hjelmkørsel på elektriske løbehjul, minder politiet i øvrigt om, hvilke regler, der ellers gælder, når man suser afsted på de eldrevne to hjul med styr:

  • Aldersgrænse: 15 år (udlejningsfirmaer kræver, man er 18 år)

  • Hastighedsgrænse: 20 km/t

  • Følg færdselsreglerne for cyklister

  • Fortovskørsel forbudt

  • Én person på hvert løbehjul

  • Lys på hele døgnet

  • Maksimalt tilladte alkoholpromille: 0,5.