Ny rapport om plejebørn: Disse former for støtte øger barnets trivsel

Får plejeforældre vejledning af en psykolog eller psykiater, gavner det barnets trivsel, ligesom der er markant lavere risiko for, at der sker mange skift i barnets anbringelse, hvis plejeforældrene får støtte gennem netværks- eller samtalegrupper. Det viser en ny rapport fra Vive.

Siden 2011 er antallet af børn anbragt i plejefamilier steget med 13 procent, mens antallet af børn anbragt i institution er faldet 23 procent. Arkivfoto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Den rette støtte til plejebørn og plejeforældre påvirker børnenes trivsel positivt og kan være med til at stabilisere anbringelsen.

Det viser en ny rapport, som Vive – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, har lavet.

Rapporten viser blandt andet, at det gavner børnenes trivsel, når plejeforældrene får vejledning af en psykolog eller psykiater.

»Andelen af børn med negative følelsesmæssige symptomer som eksempelvis bekymringer eller ondt i hovedet falder med 12 procent, når plejeforældrene får supervision af psykolog eller psykiater,« siger seniorforsker Iben Bolvig, der står bag rapporten, i en pressemeddelelse.

Iben Bolvig, seniorforsker hos Vive

»Risikoen for, at børnene skifter anbringelsessted falder med 65 procent, hvis plejeforældrene får netværksstøtte.«


Rapporten viser også, at der er markant lavere risiko for, at der sker mange skift i barnets anbringelse, hvis plejeforældrene får støtte gennem netværks- eller samtalegrupper.

»Risikoen for at børnene skifter anbringelsessted falder med 65 procent, hvis plejeforældrene får netværksstøtte. Samtidig reducerer netværksstøtte til plejeforældre antallet af børn, der bliver overført til anbringelse på en institution med mere end 40 procent,« siger Iben Bolvig.

I rapporten kan man dog ikke se, om netværksstøtten gavner barnets trivsel, står der i pressemeddelelsen.

Derudover viser rapporten, at specialundervisning kan gavne drenge i pleje.

»Når hyperaktive drenge i familiepleje får specialundervisning, viser rapporten, at de bliver bedre til at koncentrere sig, at de bliver mindre rastløse, og at de for eksempel sidder mere roligt på stolen,« siger Iben Bolvig.

Rapporten kommer, efter at Mette Frederiksen i sin nytårstale sagde, at »flere udsatte børn skal have et nyt hjem. Tidligere end i dag. Og vilkårene for anbragte børn skal være langt mere stabile. Det vigtigste, det helt afgørende for et lille barn, det er at vokse op med tryghed, kærlighed og stabilitet.«