Ny metro fra Refshaleøen til Brønshøj rykker tættere på

Københavns Kommune vil undersøge mulighederne for endnu en metrolinje eller letbane i hovedstaden.

Frederiksberg Allé Station - en af de nye stationer på Cityringen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Borgerrrepræsentationen i Københavns Kommune vil undersøge, hvordan man kan bygge en kollektiv trafikforbindelse fra Refshaleøen til Brønshøj. Beslutningen træffes formelt af økonomiudvalget senere i september, men allerede nu er der klart flertal for at sætte undersøgelsen i gang. Det skriver Politiken.

Behovet for flere metrolinjer er beskrevet i den Kommuneplan 2015, der blev vedtaget af Borgerrepræsentationen den 10. december 2015.

Linjen fra Refshaleøen vil - hvis undersøgelsen fører til beslutning om at bygge den - komme til at gå over det nordlige Amager, krydse vandet umiddelbart øst eller vest for Langebro, gå gennem indre by eller Nørrebro, Nordvest, Bispebjerg eller Frederiksundsvej og ende i Bellahøj eller Brønshøj. Der er flere forskellige forslag til forløb af linjen, som kan bestå af metro, letbane eller de såkaldte BRT-busser, der kører i deres egen bane.

Samtidig undersøges muligheden for en Øresundsmetro, der vil køre med 120 kilometer i timen hvert femte minut mellem København H og Malmø C. Det bliver en tur,  der kan gennemføres på cirka 20 minutter.

Jakob Næsager (K), har stillet spørgsmål om begge linjer til overborgmesterens kontor, der i dag har lagt svaret ud på KK.dk.

Næsager vil fremskynde beslutningen om kollektiv trafik til det nordvestlige Amager, der er under byudvikling.

»Refshaleøen og Holmen bør for eksempel have opført metrostationer, allerede inden man med den ny kommuneplan begynder at opføre boliger derude, så de nye beboere ikke skal leve i et støjhelvede«, siger Jakob Næsager til  Politiken.