Ny metode skal styrke de »højtflyvende« og »lavtflyvende« elever i matematik

Hvordan hæver man matematikniveauet i folkeskolen? Svaret: Giver individuel undervisning til svage og stærke elever med vanskeligheder. Det er nemlig berigende for hele klassen, lyder konklusionen i et nyt forskningsprojekt.

2. klasseelev på Kastrupgårdsskolen Magnus Svanhardt har lige banket sin matematiklærer Annette Barner Damgaard i »monsterspil«. Han er udvalgt til at være med i et 12-ugers intensivt forløb, hvor han skal hæve sit niveau i matematik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Astrid og Magnus fra 2.b er særligt udvalgte.

De to elever fra Kastrupgårdsskolen i Kastrup er nemlig blevet udvalgt til et 12-ugers kursus i matematik.

»Vi udvælger elever, hvor vi vurderer, at de virkelig kan rykke i matematik ved et intensivt forløb. Det er ofte, fordi de er faldet i et 'hul', hvad angår matematikken,« siger matematikvejleder på skolen, Annette Barner Damgaard.

Kastrupgårdsskolen har sammen med 38 skoler deltaget i forskningsprojektet Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper (TMTM) udviklet af Metropol og Aarhus Universitet.

Projektets mål har været at hæve niveauet både for de fagligt dygtige og »højtflyvende« elever, og de fagligt svage elever - kaldet de »lavtflyvende«.

»Lille« top i matematik

Den danske skole har nemlig ikke været særlig god til marginalgrupperne. Pisa-undersøgelser viser, at der er for få dygtige og for mange svage i matematik.

Danmark har generelt en »lille« top i matematik, lyder det fra Pia Beck Tonnesen, projektleder på TMTM-projektet.

»Der har ikke været nogen målrettet indsats. Der har ikke været opmærksomhed på matematikken og en tidlig indsats. Der har i højere grad været en forestilling om, at det var vigtigt, at man lærte at læse. I dansk har de fleste skoler en læseindsats f.eks. Læseløftet eller Reading Recovery,« siger hun.

Kastrupgårdsskolen er fortsat med TMTM-metoden efter projektets afslutning, fordi elevernes holdning til matematik og efterfølgende indstilling i den almindelige undervisning rykker markant.

»Monsterspil« og »regnehuller«

Magnus Svanhardt sidder ikke sammen med resten af klassen. Han skal sammen med Annette Barner Damgaard regne, snakke og spille »monsterspil«.

Her gælder det om at slippe af med enkronerne og veksle til tiere, for dem kan monsteret ikke lide.

Annette Barner Damgaard skal undervejs lige høre, om Magnus kan tælle baglæns fra 100.

»Her kigger jeg blandt andet efter, hvornår kæden hopper af. For så kan jeg løbende tilrettelægge undervisningen og se, hvor der skal sættes ind,« siger hun om de såkaldte »regnehuller«.

Magnus Svanhardt synes selv, at han er blevet »ret god« til at vinde i monsterspil og bedre til matematik.

Eleverne »deltager meget mere«

På Kastrupgårdsskolen er man efter at have deltaget i forskningsprojektet gået væk fra at udvælge både »højtflyvende« og »lavtflyvende« elever. Det er der »desværre« ikke ressourcer til på skolen.

Nu er det elever, som på baggrund af en screening vurderes til at få mest ud af et TMTM-forløb, der bliver udvalgt.

Det glæder Pia Beck Tonnesen, at Kastrupgårdsskolen udvælger eleverne på baggrund af en helhedsvurdering. For hun opfordrer skolerne til at gøre TMTM-konceptet til sit eget.

Det vigtigste er, en tidlig og målrettet indsats, pointerer hun.

Artiklen fortsætter under billedet.

Astrid Sundstrup Chapman fra 2.b er også én af de elever, der er udvalgt til TMTM-konceptet, fordi hun er vurderet til at kunne rykke sit niveau i matematik markant. Fold sammen
Læs mere
Foto: LINDA KASTRUP.

Matematikvejleder Annette Barner Damgaard mærker tydeligt, hvordan det nye koncept styrker både eleven, men også niveauet i hele klassen.

»De deltager meget mere. De tør begå fejl. De tør at byde ind, selvom de ikke er helt sikre på resultatet. Og det er godt for dem selv, men også for hele klassen. Nogle gange er Astrid og Magnus f.eks. hjælpelærere i den almindelige undervisning,« siger hun.

På Kastrupgårdsskolen er deres matematikindsats sat i system fra 0. klasse til udskolingen. Elever med vanskeligheder i matematik eller på vej i vanskeligheder får derfor tidlig hjælp. Det er dog kun i 2. klasse, at TMTM-metoden bliver brugt.