Ny lov skal smidiggøre klagesystem

Det skal være lettere som forbruger og erhvervsdrivende at nå til enighed i klagesager, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, efter Folketinget har vedtaget en lov om modernisering af forbrugerklagesystem.

Er du som forbruger så uenig med ekspedienten bag disken eller så skuffet over en vare, at du vælger at oprette en klage i forbrugerklagesystemet, så kan der være godt nyt på vej.

Folketinget har nemlig vedtaget en ny lov, som skal gøre det nemmere for forbrugere og erhvervsdrivende at nå til enighed i klagesager.

»I det nye system vil man få hjælp til selv at kunne indgå en aftale med den erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende får også hjælp til at se, hvad der eventuelt kunne være af løsning, som stemmer mere overens med de interesser, som de to parter har,« siger Camilla Hesselby, der er kontorchef for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for forbrugerrettigheder, til Berlingske Nyhedsbureau.

Hidtil har man, hvis man ikke kunne løse et problem ude i butikken, kunnet klage til Forbrugerklagenævnet, som derefter har behandlet sagen, og hvor en dommer i sidste ende har taget stilling til, hvem der har juridisk ret.

»Forhåbningen med det nye system er, at man går ud og har en løsning på meget kortere tid, man slipper for at være i konflikt med hinanden i lang tid, og man får måske en løsning, hvor begge parter kan være tilfredse med resultatet. Og det er jo også i de erhvervsdrivendes interesse, fordi de gerne vil have glade kunder,« forklarer Camilla Hesselby, der tror på, at loven skaber grundlag for en mere smidig klagesagsbehandling.

Den nye loven træder i kraft 1. oktober 2015, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ved at forberede den praktiske implementering af den, oplyser styrelsen i en pressemeddelelse.