Ny kanon med indvandrerlitteratur

En alternativ kanon udfordrer den nationale litterære kanon. Skoleelever kan nu også læse skønlitteratur fra de 12 største indvandrergrupper i Danmark.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Folkeskoleelever skal ikke længere kun læse litteratur fra Danmark. Med undervisningsbogen "Verdenshistorier - en alternativ kanon" udvider Gyldendal og Dansk Flygtningehjælp den etablerede danske litteraturkanon ved at sætte fokus på den skønlitteratur, som er kommet til Danmark gennem flygtninge og indvandrere.

- Når ni procent af befolkningen i Danmark har en tosproglig eller flerkulturel baggrund, mener jeg, at det ikke længere er nok kun at læse litteratur fra Danmark i danskundervisningen. Og netop igennem litteraturen kan vi få en mere nuanceret indsigt i de nye kulturer, der er ved at finde sig til rette her i landet, fortæller redaktør Ditte Marie Munch-Hansen.

Bogen indeholder en samling af skønlitterære tekster hentet fra de 12 største flygtninge- og indvandrergrupper, der er repræsenteret i den danske grundskole: Afghanistan, Bosnien-Hercegovina, Irak, Iran, Kroatien, Pakistan, Serbien, Somalia, Sri Lanka, Tyrkiet, samt kurdere og palæstinensere.

12 herboende flygtninge og indvandrere, der til daglig arbejder med litteratur, har udvalgt én anerkendt skønlitterær tekst fra deres hjemland. Bogen udkommer i dag.

/ritzau/