Ny kanon med indvandrerlitteratur

En alternativ kanon udfordrer den nationale litterære kanon. Skoleelever kan nu også læse skønlitteratur fra de 12 største indvandrergrupper i Danmark.

Folkeskoleelever skal ikke længere kun læse litteratur fra Danmark. Med undervisningsbogen "Verdenshistorier - en alternativ kanon" udvider Gyldendal og Dansk Flygtningehjælp den etablerede danske litteraturkanon ved at sætte fokus på den skønlitteratur, som er kommet til Danmark gennem flygtninge og indvandrere.

- Når ni procent af befolkningen i Danmark har en tosproglig eller flerkulturel baggrund, mener jeg, at det ikke længere er nok kun at læse litteratur fra Danmark i danskundervisningen. Og netop igennem litteraturen kan vi få en mere nuanceret indsigt i de nye kulturer, der er ved at finde sig til rette her i landet, fortæller redaktør Ditte Marie Munch-Hansen.

Bogen indeholder en samling af skønlitterære tekster hentet fra de 12 største flygtninge- og indvandrergrupper, der er repræsenteret i den danske grundskole: Afghanistan, Bosnien-Hercegovina, Irak, Iran, Kroatien, Pakistan, Serbien, Somalia, Sri Lanka, Tyrkiet, samt kurdere og palæstinensere.

12 herboende flygtninge og indvandrere, der til daglig arbejder med litteratur, har udvalgt én anerkendt skønlitterær tekst fra deres hjemland. Bogen udkommer i dag.

/ritzau/