Ny bestyrelsesformand for Herlufsholm erkender, at han har været »dårlig til at udtrykke sig«

Tidligere højesteretsdommer Jon Stokholm, der er nyudpeget bestyrelsesformand for Herlufholms Skole, har udtalt, at skolen har »et marginalt problem«. Nu kalder han formuleringen »uheldig« og taler om »en syg kultur«, men han kan samtidig ikke afvise, at de problemer, som skolen har, er »enkeltstående«.

Tidligere højesteretsdommer og nyudpeget bestyrelsesformand for Herlufsholms Skole, Jon Stokholm, mener, at Herlufsholm Skole har et generelt problem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Schiøler/Ritzau Scanpix/Arkivfoto
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den kommende bestyrelsesformand for Herlufholms Skole, Jon Stokholm, erkender, at han har været »dårlig til at udtrykke sig«.

Det siger han til Berlingske, efter at mobbeforsker og jurist Helle Rabøl Hansen har rettet en hård kritik mod ham.

Hendes kritik går blandt andet på, at Stokholm har kaldt problemerne på skolen »et marginalt problem«, og at kostskolen er velfungerende med en høj trivsel.

»Så stort er problemet ikke. Det er et marginalt problem. Vi har basalt set en velfungerende skole,« har han sagt til DR. Udsagnet faldt i forbindelse med, at Jon Stokholm argumenterede for, at problemerne ikke var så store, at skolestart skulle udskydes.

Helle Rabøl Hansen siger, at »der ikke er noget, der tyder på, at det er marginalt. Det er serielt, og mobning er en social mekanisme. Og alt det lyse, han pludselig fremhæver, får mistrivselssagerne til at krympe,« sagde hun til Berlingske onsdag.

Berlingske har bedt Jon Stokholm om at forholde sig til kritikken.

Den tidligere højesteretsdommer vil ikke løbe fra, at der på skolen er »en problematisk kultur«.

»Der er ingen tvivl om, at skolen står med et problem, som vi må tage meget alvorligt,« siger Jon Stokholm.

»At der er sket en eksklusion af nogle elever, er et alvorligt generelt problem. Men vi har ikke grundlag for at antage, at samtlige elever har en ekskluderende holdning. Det er det, der er min pointe,« siger han og tilføjer:

»Det har jeg måske været dårlig til at udtrykke. Det beklager jeg,« siger Jon Stokholm.

Vil du afvise, at det er enkeltstående problemer?

»Nej, det vil jeg ikke afvise,« siger Jon Stokholm, men understreger også, at det ikke må forstås sådan, at problemerne nedtones.

»I den forstand fortryder jeg den«

Enten er det vel en problematisk kultur, eller også er det enkeltstående problemer. Hvordan kan det være både det ene og det andet?

»Fordi de enkeltstående problemer er et symptom på en syg kultur. Men det må ikke forstås sådan, at jeg nedtoner problemet.«

Du har henvist til, at der er et lille antal kendte sager. Der siger mobbeforsker Helle Rabøl Hansen, at der kan være et stort mørketal. Erkender du, at der kan være det?

»Ja, det gør jeg. Det har hun ret i. Derfor kommer der også en advokatundersøgelse, så vi kan få syn for sagn,« siger Jon Stokholm.

Hvad mente du med et marginalt problem« – er det de kendte tilfælde af krænkelser?

»Ja. Jeg tog udgangspunkt i STUKs rapport og talte antal tilfælde op. Det var magtpåliggende for mig ikke at gøre problemet lille, men samtidig at sige, at mange elever ikke må blive slået i hartkorn med dette, for disse elever har også krav på vores respekt.«

Hvorfor er det vigtigt for dig at betone, at mange ikke har følt sig krænket?

»Der er mange modsatrettede interesser, og elever, som har opført sig ordentligt, har krav på at blive behandlet med respekt. De skal ikke, om man så må siges, mobbes eller krænkes ved, at man siger, at alle er forbrydere. Vi skal også tage hensyn til dem, men det har ikke noget at gøre med at feje problemet ind under gulvtæppet.«

Fortryder du formuleringen, hvor du kaldte det »et marginalt problem«?

»I bagklogskabens klare lys, hvor jeg ser, hvad det har givet anledning til, så har den været uheldig. I den forstand fortryder jeg den.«

Mener du, at der er få elever, der har været udsat for krænkelser på skolen?

»Det har jeg ikke nogen mening om. Det må undersøgelser vise. Jeg forholder mig til STUK, og det er trods alt ikke 1.000 krænkelser, som de beskriver. Men der kan være et mørketal. Det er jo rigtigt.«

Du har skiftet holdning angående sovesalene. Du har sagt, at eleverne skulle have deres eget værelse, men nu vil du ikke afvise, at der skal være sovesale. Hvad eller hvem har fået dig til at skifte mening?

»Det er en bestyrelsesbeslutning, som den kommende rektor skal ind over. Det er ikke mig, der kan beslutte det. Jeg kom til at udtrykke mig for bastant, men min holdning er, at sovesalene er et problem, som skal løses. Hvis det var op til mig – hvilket det ikke er – så skulle ordningen afskaffes.«