Ny app gør billedlegitimation digital

Med en ny app kan unge lade passet eller kørekortet blive hjemme, når de skal i kiosken efter alkohol og cigaretter eller spille lotto.

Med en ny app, udviklet og betalt af Danske Spil, bliver billedlegitimation digital. Fold sammen
Læs mere

Det skal være smartere og lettere for unge at vise legitimation ved køb af alkohol og cigaretter eller ved køb af spil som Oddset eller Lotto. Det mener Danske Spil, der onsdag lancerer en app, som koblet på Nem ID fungerer som legitimation.

Appen er en »fremstrakt hånd« til detailhandelen, så forhandlerne kan være med til at sikre, at aldersgrænserne for køb af spil. alkohol og tobak bliver overholdt, fortæller administrerende direktør i Danske Spil Hans Christian Madsen.

»Når de unge under aldersgrænsen køber spil ude i butikkerne, rammer det ikke bare vores image, det er også et brud på loven. Vi kan ikke tolerere, at man ikke overholder aldersgrænserne. Men i stedet for at pege fingre af detailhandelen, har vi forsøgt at lave et værktøj, der kan hjælpe butikkerne,« siger han om appen, Smart ID, der kan downloades gratis.

I appen opretter man en profil ved at logge på med Nem ID. Man vælger en adgangskode, skriver navn, alder og tager et billede af sig selv. Og så kan telefonen ellers bruges som et digitalt billed-id på restauranter, diskoteker eller i kiosker.

Hos Børnerådet mener formand Per Larsen, at idéen er »fremragende«, dels i forhold til unges spilvaner og risikoen for at udvikle ludomani, men også unges forbrug af røg og alkohol.

»Vi arbejder som gale på at få ændret alkohol- og rygevaner hos de unge mennesker. Men vi har en klar fornemmelse af, at aldersgrænserne ikke bliver overholdt, og det skal vi have ændret for at beskytte de unge,« siger Per Larsen.

Derfor sender Børnerådet en »kraftig« opfordring til alle forhandlere om at sørge for at kontrollere aldersgrænserne for at forebygge ludomani samt nedbringe unges alkohol- og rygeforbrug.

»Brancheforeninger bør se den nye app som en chance for at sige til medlemmerne, at de skal revidere brugen af legitimation og sørge for at håndhæve det,« siger Per Larsen.

Butikkerne vil gerne overholde loven, påpeger Claus Bøgelund, vicedirektør i brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd, der organiserer knap 1.450 supermarkeder, discountbutikker og nærbutikker. Organisationen har været sparringspartner i udviklingen af Smart ID og hilser den velkommen.

Men ligesom p-vagter og togkontrollører, oplever organisationens medlemmer, at butiksmedarbejdere i alle aldre kan blive overfuset af unge kunder, når de beder dem om id. Og gentagne oplevelser med tilsvining kan få kioskmedarbejderen til at droppe det lovpligtige krav om legitimation, påpeger Claus Bøgelund.

»Appen er ikke det manglende led, der kan få alt til at fungere bedre, men det er et skridt i den rigtige retning. Vi eliminerer ikke problemerne, men appen kan være med til at gøre kommunikationen mellem kunder og medarbejdere lettere,« siger han.

Smart ID er finansieret af Danske Spil og har været undervejs i tre år.