Ny afgørelse kan gøre det sværere at få kompensation fra flyselskaber

At der var tordenvejr i USA i går må godt forsinke dig i dag uden, at du har ret til kompensation, slår ny afgørelse fra Højeste ret fast.

SAS har i dag vundet en principiel sag i højereste ret om kompesation af flypassagere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bent K Rasmussen

At der var tordenvejr i USA i går må godt forsinke dig i dag uden, at du har ret til kompensation, slår ny afgørelse fra Højeste ret fast.

De fleste har nok forståelse for, at tordenvejr eller en snestorm kan forhindre et fly i at forlade jorden i lufthavnen. Men at et daggammelt uvejr må forsinke flypassagererne uden, at de har ret til økonomisk kompensation har indtil i dag ikke været givet.

En afgørelse for Højesteret, slår i dag fast, at uvejr i vid udstrækning er en »ekstraordinær omstændighed,« og det er ikke godt nyt for flypassagererne.   

»Vi tror, at afgørelsen kommer til at betyde, at flere af flypassagerernes krav vil blive afvist af flyselskaberne. Flyselskaberne kan nu sige, at forsinkelsen skyldes dårligt vejr for flere dage siden, og hvor langt tilbage skal flypassagererne acceptere?« siger Johan Fugmann, direktør i Flyforsinkelse.dk, der yder juridisk assistance til forsinkede flypassagerer.

Sagen er blevet afgjort efter Flyforsinkelse.dk tilbage i 2013 lagde sag an mod flyselskabet SAS.  Baggrunden for det var et en gymnasieklasse fra Gribskov Gymnasie blev forsinkede på vej til USA. Klassen fik ikke de 600 euro, som forsinkelsen normalt ville berette dem til, fordi uvejret, der var skyld i forsinkelsen, blev betegnet som »ekstraordinære omstædigheder.

»Vi har i denne her sag måtte tage SAS i retten fordi vi mener, at der må være grænser for, hvor længe et uvejr kan bruges som en undskyldning for at forsinke flypassagerer uden at yde dem kompensationen, « siger Johan Fugmann.

»Vi oplever tit, at der på flere afgange før er sket en hændelse, som flyselskabet bruger som en undskyldning for, at de ikke vil yde kompensation,« siger han.

Fly der bliver forsinket på grund af et tordenvejr lander tre timer senere, og derfor bliver de næste passagerer forsinket, og det får en lavine effekt, hvor afgange der kommer efterfølgende bliver påvirket.

»Vi er forstående over for, at fly kan blive forsinkede på grund af dårligt vejr. Men der bør være nogle klare grænser for, hvor mange af de efterfølgende afgange, der må være påvirket af den første forsinkelse. Flypassagerer bør kunne forvente, at flyselskaberne gør en indsats for at forsøge at minimere de efterfølgende forsinkelser og det mener vi desværre ikke, at dagens afgørelse fra Højesteret bidrager til.«