Nu vrimler det med selvhjælpsbøger til børn

Der udkommer flere og og flere selvhjælpsbøger til mindre børn på dansk. Seneste skud på stammen er to bøger om en drage, der skal styrke børns selvværd. Børnepsykolog Margrethe Brun Hansen er skeptisk og advarer mod, at vi overfører voksne menneskers behov til børn.

Lotte Salling, medforfatter på »Lyt til løven«, laver sproglege med børn i Skovgaardsparken børnehave i Brabrand. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

En sød, grøn drage med gule prikker pryder forsiden på Carsten Sommerskovs to nye børnebøger »Fililumbur– du er en stjerne!« og »Fililumbur i drømmeland«. Bøgerne ligner helt almindelige billedbøger til højtlæsningshygge, men de er mere end det. På forsiden fremgår det nemlig, at de anbefales af børnepsykologer, og de er også udstyret med mærkaterne »Styrk dit barns selvværd« og »Fald glad i søvn«.

Hovedpersonen i bøgerne er dragen Fililumbur, som henvender sig direkte til det lyttende barn, der bliver inviteret med på en flyvetur på dragens ryg.

»Mens vi flyver, så vil jeg fortælle dig, at jeg har lagt mærke til, at du er et rigtigt godt barn, og at jeg vældig godt kan lide dig,« siger Fililumbur blandt andet til lytteren i fortællingen, hvor der også optræder en række positive budskaber rettet mod barnet som: »Jeg synes, at du har det dejligste smil«, »jeg synes, at du er helt vidunderlig« og »du er både modig og klog og rigtig, rigtig god«.

Fililumbur-bøgerne er netop udkommet og er blot de seneste eksempler på danske selvhjælpsbøger til mindre børn, som i stigende omfang er begyndt at poppe frem. Tendensen med børnebøger med et psykologisk sigte har i en årrække været fremherskende på det engelsksprogede bogmarked, hvor man blandt andet finder titler som »Have You Filled a Bucket Today«, »Beautiful Oops«, »Unstoppable Me!«, »The Skin You Live In« og »The Girl Who Never ade Mistakes«. Formålet med bøgerne er blandt andet at fremme positiv tænkning og mental balance og at booste selvværdet og selvaccepten. Der er også et hav af bøger med meget konkrete emner som søvntræning og forberedelse til nye udfordringer som skolestart eller den første flyvetur.

På Danmarks største forlag Gyldendal har redaktionschef for Børn & Unge, Elin Algreen-Petersen, også bemærket, at flere selvhjælpstitler til børn titter frem rundt omkring.

»Meget bevidst har vi kun udgivet én bog inden for det område indtil videre,« siger Elin Algreen-Petersen med reference til Karen Glistrup og Pia Olsens »Indeni mig – og i de andre« og fortsætter:

»Vi mener, at den slags bøger som udgangspunkt hører til på en fagbogsredaktion. Til gengæld har vi enormt mange bøger, der handler om at holde op med at bruge sut, få en lillesøster eller begynde i børnehave. Men der er en ny tendens til, at der kommer flere børnebøger, som har et mere udtalt selvhjælpssnit, og vi er for eksempel på vej med nogle yogabøger til børn, som giver børn nogle forskellige værktøjer,« fortæller Elin Algreen-Petersen.

Carsten Sommerskov har skrevet Fililumbur-bøgerne på opfordring af forlaget People’s Press.

»Idéen med bøgerne er, at barnet bliver en hovedperson i historien og får en masse ros og anerkendelse undervejs i fortællingen. Det absolutte hovedtema er selvværdet, for det er så grundlæggende for menneskers trivsel,« fortæller Carsten Sommerskov, der har skrevet Fililumbur-bøgerne.

Carsten Sommerskov er uddannet sygeplejerske og arbejdede blandt andet inden for det psykiatriske område, indtil han blev konsulent og begyndte at undervise det danske erhvervsliv i positiv tænkning. Da finanskrisen lagde en dæmper på det virke, rettede han sin opmærksomhed mod det purunge publikum. Forinden havde han allerede haft succes med nogle CDer med mentaltræning til børn. De er udkommet i en række lande.

»Vi lever heldigvis i en tid, hvor forældre vil gøre alt for, at deres børn har det godt. De søger viden, inspiration og konkrete teknikker,« siger Carsten Sommerskov, der også holder foredrag – blandet andet under overskriften »Glade børn og voksne – sådan sikrer du dig selv et godt liv og dit barn den bedst mulige opvækst«.

»Jeg har bygget mange forskellige ting ind i Fililumbur-bøgerne. Når nogen roser Fililumbur, så bliver hans prikker større, og det er selvfølgelig for at lære børn at positivt anerkende andre. Konfliktløsning bliver også behandlet på et meget, meget simpelt niveau, for bøgerne henvender sig jo til ret små børn. Og så har dragerne navne med dobbeltbetydning for at vise børnene, at det er helt okay, at man ikke kun er sød, glad og klog,« siger Carsten Sommerskov med reference til dragenavne som MorgensurMenJegErSødAlligevel og ForvirretMenJegErEnRigtigGodVen.

Carsten Sommerskov er ikke i tvivl om, at hans bøger kan få en positiv effekt på børns liv.

»Kodeordene i teknikken er gentagelse, gentagelse og gentagelse, for det er sådan, at man koder den biologiske hjerne,« siger han.

Børnepsykolog Margrethe Brun Hansen er mere skeptisk over for genren.

»Børn har ikke brug for selvhjælpsbøger, og de skal og kan ikke læses til selvværd. Børn får selvværd og følelsen af at være gode nok, som de er, når det er det, de oplever i samværet med forældre, pædagoger og andre mennesker i hverdagen. Et barn skal opleve, at det er elsket og værdsat – det er ikke noget, som det skal have at vide af en drage i en bog,« siger Margrethe Brun Hansen, som understreger, at hun elsker børnebøger, og at de kan være guld værd for børns udvikling.

»Det kan være rigtig godt at læse børnebøger med svære emner som død, skilsmisse og ensomhed og så bruge dem som afsæt for en snak. Det gælder også bøger om hverdagsting som for eksempel Alfons Åberg, der kommer til at slå en anden. Så kan man tale lidt om, at man ikke må slå,« siger Margrethe Brun Hansen, der skelner mellem bøger om livsituationer og bøger, der skal påvirke de indre følelser som eksempelvis selvværdet, og det er sidstnævnte type, som hun ikke har stor fidus til.

På forlaget People’s Press, der har udgivet Fililumbur-bøgerne, har man ikke nogen planer om et særligt fokus på børnebøger med psykologiske virkemidler.

»Men vi er da bestemt opmærksomme på det behov, som forældre har for at hjælpe og støtte deres børn,« fortæller Louise Langhoff Koch, der er chef for børnebøger på People’s Press, og understreger, at det kræver, at der dukker den rette type historier op, hvor den psykologiske agenda ikke overskygger fortællingen.

»Det vigtigste element i børnebilledbogen er jo immervæk den gode historie – hvis historien ikke er god, fænger den ikke, og barnet vil ikke læse eller høre bogen mere end en enkelt gang. Næsten lige så vigtig er selve højtlæsningssituationen, hvor den voksne og barnet får en fælles og intim oplevelse omkring en god historie og illustrationerne,« siger Louise Langhoff Koch, som peger på, at styrken ved Carsten Sommerskovs børnebøger i hendes øjne er, at de tilfører noget ekstra ved hjælp af psykologiske virkemidler uden at gå på kompromis med selve historiefortællingen.

Margrethe Brun Hansen ser tendensen med selvhjælpsbøger til børn som et udtryk for, at vi i nogen grad er begyndt at se på børn som små voksne og overfører voksnes liv og vores egne behov til dem.

»Vi vil så gerne have, at vores børn får et godt og lykkeligt liv og er i balance, og så sender vi dem til yoga og lærer dem at meditere. Men det har de ikke brug for,« siger børnepsykologen og peger på, at børn har rig mulighed for at få tilfredsstillet deres behov i den helt almindelige hverdag.

»Lad dem finde lykken i at lege i en vandpyt og meditere ved at rode i skovbunden. Og når et lille barn er trist, så har det ikke brug for samtaler hos en psykolog og selvværdstræning, så har det brug for at bage nogle boller sammen med far eller cykle ud i skoven med mor – og så få en lille snak undervejs.«