Nu styrter også de canadiske »tårnfalke«

Det canadiske flyvevåben har sat fart i jagten på en afløser for det førerløse spionfly, Tårnfalken, som Danmark opgav at få til at flyve. Canada havde ellers fået sine fly i luften i Afghanistan, men uheld og flyets begrænsninger har nu fået canadierne til at kigge efter alternativer.

Et af de canadiske spionfly eksploderede og udbrændte efter et styrt ved Kandahar i Afghanistan i maj sidste år. Foto: Det canadiske flyvevåben Fold sammen
Læs mere

Det er ikke længere kun i Danmark, det franskproducerede førerløse »spionfly« kaldet »Tårnfalken« har skabt problemer. For godt to år siden solgte Danmark sine ti fly med tilhørende affyringsramper og kontrolsystemer til det canadiske flyvevåben, fordi danskerne ikke kunne få flyene til at virke efter hensigten. Canadierne indsatte nogle af de danske fly sammen med sin egen flåde af de franskproducerede små fly i luften over det sydlige Afghanistan. Her har de med deres dag- og natkameraer været nyttige i jagten på Taleban og reddet canadiske soldater fra at falde i baghold. Sidste forår passerede de små fly de 1.000 flyvetimer i canadisk tjeneste og blev af canadisk forsvar udråbt som en succes – hjulpet på vej af de fly, som Danmark havde solgt for en brøkdel af indkøbsprisen på over 400 millioner kr.

Men nu er canadierne også løbet ind i problemer med det fly, som i Danmark blev kaldt »Tårnfalken«. I Canada kaldes det »Sperwer« (spurvehøg). Efter flere måneder med politisk debat om flyets manglende evne til at flyve i den hede afghanske sommer og for kort flyvetid på missionerne har chefen for Canadas flyvevåben, generalløjtnant Angus Watt, ifølge flere canadiske medier for nylig beordret fuld fart i jagten på en afløser for den canadiske udgave af »Tårnfalken«. Ifølge den ansvarlige for Canadas ubemandede fly, oberstløjtnant Wade Williams, håber canadierne at have en ny flytype klar til at operere i Afghanistan få måneder efter kontraktunderskrivelse i 2008.

Det canadiske forsvarsministerium vil af sikkerhedsmæssige grunde ikke oplyse, hvordan flyets rådighedstid har udviklet sig gennem sommeren og efteråret. Men ifølge canadiske medier har det lille fly med dets højtydende motor ikke kunnet tåle at flyve i den hede afghanske sommer og i de højder, som er nødvendige. Derfor har de canadiske tropper ikke haft en »Sperwer« i luften i dagtimerne. Begrænsningerne på operationerne og mange uheld fik tidligere i år formanden for forsvarsudvalget i det canadiske senat, senator Colin Kelly, til at forlange flytypen udskiftet omgående.

Det canadiske flyvevåbens havarikommissions rapport fra 2006, hvor de canadiske »spurvehøge« for alvor blev sendt på vingerne i det canadiske operationsområde i Kandahar-provinsen, fortæller om i alt seks tilfælde, hvor en »spurvehøg« enten er totalhavareret eller så alvorligt beskadiget, at den måtte sendes til den franske producent Sagem for at blive repareret. Det har ikke været muligt at få oplyst, hvor mange fly canadierne har mistet i år, eller hvor mange de mistede i 2003, da de første gang fløj med flyet i Afghanistan. Men da canadierne satte fart i flyvningerne med deres »Sperwer« i 2006, havde de siden 2003 anskaffet i alt 21 fly, heraf var de ti købt fra Danmark.

Siden Danmark skrottede »Tårnfalken«, har forsvaret indkøbt et meget mindre fly, »Raven B«, som er et håndholdt fly i modelfly-størrelse med et lille videokamera i næsen. Flyet har en kort rækkevidde og kort flyvetid over målområdet, men er ukompliceret at anvende. Ifølge Flyvevåbnets stabschef, oberst Per P. Olsen, er der ingen aktuelle danske planer om at finde en brugbar afløser i samme klasse som »Tårnfalken«.