Nu sendes elever hjem igen: »De unge mennesker lider et enormt afsavn i forvejen«

Det kan for alvor begynde at knibe med elevernes motivation, når de nu bliver sendt hjem til endnu mere online-undervisning, lyder det fra ekspert.

 
Statsminister Mette Frederiksen har præsenteret nye restriktioner, som gælder i 38 kommuner. Video: Reuters/Ritzau Scanpix. Redigering: Kristina Finne. Fold sammen
Læs mere

Landets skoleelever slutter et år med hjemsendelse og fjernundervisning af med endnu en hjemsendelse.

Nu bliver de i forbindelse med yderligere coronarestriktioner sendt hjem til 14 dages online-undervisning i de ældste klasser.

Berlingske og mange andre medier erfarer, at regeringen mandag vil indføre yderligere corona-stramninger i 38 kommuner i ikke mindst hovedstadsområdet.

Disse vil bl.a. indebære, at skoleelever fra 4. eller 5. klasse i de 38 kommuner bliver sendt hjem til hjemmeundervisning igen.

Det er uklart, om hjemsendelse også gælder gymnasier, andre ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.

De har prøvet det før, i foråret, og de har prøvet det on and off i løbet af efteråret, når der har været smitte i klasser eller på årgange.

Men hvad betyder det for ikke bare deres faglighed, men også deres sociale liv, nu at blive hjemsendt igen-igen?

Skoleforsker og forskningschef på VIA University College, Andreas Rasch-Christensen, er ikke her og nu bekymret for elevernes faglighed. Som han siger, så »ville de nok ikke klare sig ringere end ellers, hvis de blev testet nu«.

Hvad han derimod er mere bekymret for, det er de unges motivation og trivsel ved igen at skulle undervises hjemme.

Ikke alene de fagligt svage, men også de fagligt dygtige elever.

En bekymring, der også gælder for efterskoleelever, gymnasieelever, studerende og alle andre unge, der måtte blive berørt af hjemsendelse i de 38 kommuner.

»På et tidspunkt bliver det bare op ad bakke. Motivationen bliver et problem,« siger han.

»Og så kan man lave nok så god en online-undervisning.«

Derfor advarer han imod at omtale en hjemsendelse som blot »tidlig juleferie«.

»De unge mennesker lider et enormt afsavn i forvejen i forhold til fællesskabet,« siger han.

Fortsætter corona-lukningerne i det nye år, vil Andreas Rasch-Christensen derfor ikke afvise, at det kan begynde at afspejle sig i elevernes faglige kunnen.

Akkurat som Andreas Rasch-Christensen mener Marco Damgaard, skoleleder på Tingbjerg Skole i Københavns Kommune, at særligt elever fra ressourcesvage hjem bliver udfordret af for meget online-undervisning.

»For elever fra ressourcestærke hjem er det nemmere. Der bliver i højere grad fulgt op på tingene end i udsatte hjem,« siger han:

»Hjemsendelse rammer ekstra hårdt i ressourcesvage familier.«

Marco Damgaard er umiddelbart mere bekymret for det sociale end det faglige ved at sende eleverne hjem nu.

»Vi har erfaring fra fjernundervisning i foråret. Vi har også sendt klasser hjem on and off i løbet af efteråret, når der har været smitte,« siger han:

»Erfaringen er, at fjernundervisning virker bedst i fagene dansk, engelsk og matematik,« siger han:

»Det har været et hårdt år for mange af eleverne. De har savnet deres klasser og der lærere. Men hvad det kommer til at betyde for faligheden, det er generelt lidt svært at sige endnu.«

Regeringens stramninger i de 38 kommuner forventes at gælde foreløbig fra onsdag i denne uge til 3. januar.