Nu kører det for en letbane i Ring 3

Finansieringen af en ny letbane i Ring 3 mellem Lundtofte og Ishøj er faldet på plads. Dermed er der nu grønt lys for det store kollektive trafikprojekt til 3,7 mia. kr. De moderne sporvogne kommer med stor sandsynlighed på banen i 2018–2020.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Moderne sporvogne, som suser forbi en lang kø af biler, bliver med stor sandsynlighed en del af hovedstadsområdets kollektive trafik om syv til ni år. En ny letbane i Ring 3 mellem Lundtofte og Ishøj via Glostrup er på vej til at blive realiseret, efter at Region Hovedstaden og de ti berørte kommuner langs den 28 kilometer lange letbanestrækning er nået til enighed om finansieringen af deres andel af projektet til i alt 3,7 mia. kr.

Mens Folketinget allerede har givet tilsagn om en bevilling på 1,5 mia. kr., er den sidste del af regningen på 2,2 mia. kr. nu blevet fordelt mellem regionen og kommunerne. Dermed er formanden for letbanesamarbejdet, Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (S), efter 15 års planlægningsarbejde klar til at indgå den endelige letbaneaftale med transportminister Hans Chr. Schmidt (V).

»Det har været et langt og sejt træk, men nu står vi lige på målstregen og kan melde til transportministeren, at vi er klar. Der skal dog en lang række nye undersøgelser til, inden banen kan åbne, men jeg forventer da, at vi kan køre i senest 2020,« siger Karin Søjberg Holst og tilføjer, at der er lagt buffere ind i prisoverslaget på 3,7 mia. kr.

»Så vi regner ikke med, at det bliver dyrere,« siger Karin Søjberg Holst.

Nye borgere og arbejdspladser

Letbanen, som får 65.000 passagerer dagligt, vil ifølge beregninger fra Cowi generere en by– og erhvervsudvikling langs Ring 3, der svarer til 20.000 nye borgere og 66.000 nye arbejdspladser. Og det er ifølge regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen (S) bl.a. baggrunden for, at Region Hovedstaden skyder over en halv mia. kr. i projektet.

»For mig er det en gammel drøm, der går i opfyldelse. Det er helt fantastisk, at letbanen kommer, og nu handler det om, at det sker hurtigst muligt,« siger Vibeke Storm Rasmussen, som er lidt utilfreds med, at letbanen ifølge den foreløbige tidsplan først vil være klar i 2018–2020.

De moderne sporvogne kommer hovedsagelig til at køre i deres egne baner, uafhængigt af den øvrige trafik. Men i det centrale Lyngby bliver letbanen et par steder lagt i nogle smalle bygader. Lyngbys borgmester, Søren P. Rasmussen (V), siger, at byrådet i den forbindelse har planer om at forbyde gennemkørende biltrafik på Klampenborgvej i centrum.

»Letbanen betyder rigtig meget for os og det handelscenter, vi har i Lyngby Bymidte. Men det betyder også meget, at DTU (Danmarks Tekniske Universitet, red.) kobles op på hurtig kollektiv trafik med forbindelse til hele regionen. Samtidig får alle borgere et godt alternativ til bilen,« siger Søren P. Rasmussen.

Transportminister Hans Chr. Schmidt ser frem til at få bekræftet, at kommunerne og regionen har fundet 2,2 mia. kr., for dermed vil vejen være banet for letbanen i Ring 3.

»Arbejdet med letbanen i Storkøbenhavn har stået stille, fordi regionerne og kommunerne ikke var forberedt. Så jeg glæder mig til at høre fra dem. Vi er klar,« siger Hans Chr. Schmidt.

INFOshop: 2020-planer deler danskerne