Nu kan handicappede tage toget med ét døgns varsel

DSB halverer varslingstiden for at få hjælp til at komme af og på toget. Før skulle handicappede og gangbesværede give besked to døgn i forvejen. De handicappede er glade, men mener ikke, DSB er helt i mål endnu.

Hvis man ikke selv kan komme op i et tog uden lav indstigning, kan DSB hjælpe. Man skal bare ringe en dag i forvejen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Hagemann Bro
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det bliver lettere for handicappede og ældre at køre med tog fremover. DSB forbedrer nemlig den såkaldte handicapservice, hvor man kan få assistance til at komme på og af toget.

Som ordningen er skruet sammen nu, skal man varsle to dage på forhånd, at man ønsker hjælp. Men fra 1. august 2015 sætter DSB varslingstiden ned til ét døgn.

DSB udvider desuden åbningstiden for telefonbestilling af assistance, og som noget nyt bliver det muligt at få hjælp i alle døgnets timer. I dag er det kun muligt at modtage assistance fra klokken 6 til klokken 24.

I Dansk Handicap Forbund glæder landsformand Susanne Olsen sig over udsigten til bedre service fra DSB.

»Det er rigtig dejligt. Det er noget, vi har kæmpet for i årevis, og som vores tillidsvalgte virkelig har knoklet for. Dansk Handicap Forbunds mål er, at vores medlemmer har samme muligheder som alle andre, og jeg glæder mig til den dag, hvor der slet ingen restriktioner er. Men der er ingen tvivl om, at det her betyder utrolig meget for dem, der er afhængige af det. Jeg betragter det som et stort skridt på vejen,« siger Susanne Olsen i en skriftlig kommentar.

Jørgen Dyrendal Rasmussen, der er regionschef i DSB, siger, at målet på længere sigt er, at ønsket om assistance slet ikke skal varsles på forhånd.

»Det arbejder man jo hen imod. Og fra 1. august næste år er det en del af aftalen, at der skal vi gå ned på 12 timer, så det er jo endnu en forbedring. Men inden vi når en situation, hvor man slet ikke skal bestille på forhånd, skal der ske forbedringer og udbygning af perroner og tog,« siger Jørgen Rasmussen til Berlingske Nyhedsbureau.

DSB og Banedanmark arbejder således på, at der skal være niveaufri adgang mellem tog og perron, og det er noget, der tænkes ind i planerne, når perroner bygges om og nye tog indsættes.

Selskabet Arriva har også tilsluttet de nye varslingstider.

DSB har cirka 20.000 handicapassistancer årligt. Serviceforbedringen er aftalt i trafikkontakten mellem staten og DSB, der blev fornyet i foråret.