Nu er det endegyldigt fastslået: Gråt vejr giver gråt humør

På baggrund af ordlyden i hele 3,5 mia. opslag på Facebook og Twitter er forskere ikke længere i tvivl om, at vejret forandrer vores følelser.

Regn og blæst er i bogstavelig forstand en humørbombe, viser nyt forskningsresultat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Debel Hansen

Hvis du har tilbragt den forgangne (møg)sommer i Danmark, kan vi hermed slå fast, at dit humør næppe har været helt i top.

For første gang har forskere nemlig med nærmest uomtvistelig dokumentation fastslået noget, vi nok altid har haft stærkt på fornemmelsen: at der er en klar og tydelig sammenhæng mellem dårligt vejr og dårligt humør. Og omvendt.

En række forskere fra Stanford University i USA har netop gennemført langt den største undersøgelse nogensinde af sammenhængen mellem sindstilstand og meteorologiske forhold. Og måden, de gjorde det på, var temmelig skarpsindig.

Til at begynde med antog de, at vores humør bør afspejle sig i måden, vi udtrykker os på i sociale netværk, det vil sige på Facebook og Twitter. At vi med andre ord anvender flere positive ord og begreber, når vi er glade, og flere negative, når vi føler os trist til mode.

På den baggrund lod de et program skanne en lang række opslag på Facebook og Twitter for positive og negative ord og vendinger. Men de holdt sig udelukkende til opslag fra 75 forskellige byområder i USA.

Disse oplysninger sammenkørte de efterfølgende med et register over, hvordan vejret havde været i de pågældende byer netop de dage, hvor de enkelte opslag blev lagt på nettet.

Og det var bestemt ikke små mængder data, det handlede om. Alt i alt 3,5 milliarder opslag fra millioner af amerikanere blev analyseret og sammenkørt med informationer om lokalt vejr.

Resultatet var opsigtsvækkende. Forskerne fandt en tydelig stigning i de sociale mediebrugeres negative følelser, når vejret var for koldt, for varmt, for vådt, for lummert eller for overskyet.

»Vi har fundet vægtig evidens for, at mindre ideelle vejrforhold knytter sig til forværrede følelser,« siger undersøgelsens hovedforsker Patrick Baylis til MIT Technology Review og tilføjer, at vejret synes i stand til at »forandre menneskers følelsesmæssige tilstand«.

For at være ekstra sikre på, at deres resultat holdt stik, undersøgte forskerne også, hvordan humøret blev påvirket blandt lokale sociale mediebrugere under det californiske jordskælv i august 2014 og i forbindelse med terrorangrebet i San Bernardino i samme stat i december 2015.

Skiftet mod dårligt humør her var stort set identisk med den markante ændring, de kunne observere i brugernes sindstilstand, når vejret lokalt blev frysende koldt.

Men som det ofte er tilfældet med forskningsresultater, der baserer sig på vores online-adfærd, er der efter alt at dømme også mere eller mindre skræmmende kommercielle perspektiver i det.

MIT Technology Review skriver således, at webannoncører bør kunne bruge oplysningerne til at fintune reklamekampagner over for deres kunder.

På samme måde kan de bagvedliggende algoritmer på bl.a. Facebook og Google ændres, så de tager hensyn til vores forventede aktuelle humør i de feeds og søgeresultater, vi fodres med.

I øvrigt kan du efter alt at dømme godt begynde at tage forskud på en noget nedtrykt weekend.

Lørdag, søndag og mandag tegner nemlig til at blive grå og regnfulde herhjemme.

Ifølge TV 2 Vejret har resterne af de tropiske atlanterhavsorkaner Maria og Lee kurs mod vores breddegrader.

Det ventes at forsyne De Britiske Øer med voldsom blæst – og Danmark med noget nær heldagsregn. Samt, må vi formode, gråt humør.