Nordsjællandsk kommune betalte millioner for pleje af borgere, der viste sig at være døde

Hjemmeplejefirmaet Attendo har opkrævet et stort millionbeløb for pleje af ældre borgere i Gribskov Kommune, der ikke længere var i live. Borgere med behov for hjemmesygepleje kan ikke føle sig trygge, lyder det fra afgående borgmester.

Plejefirmaet Attendo har over to år modtaget 13,4 mio. kr. for opdigtede opgaver i Gribskov Kommune, der aldrig er blevet udført. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Plejefirmaet Attendo har over to år modtaget 13,4 mio. kr. for opdigtede opgaver i Gribskov Kommune, der aldrig er blevet udført.

Det kunne Ugeposten Gribskov afsløre tirsdag efter at have søgt aktindsigt i en række dokumenter fra Gribskov Kommune.

Ifølge avisen har firmaet, der står for hjemmesygepleje af 1.200 borgere i kommunen, opkrævet et stort millionbeløb for at hjælpe ældre i Gribskov, der ikke længere levede.

Sagen er så alvorlig, at den nye formand for ældre- og omsorgsudvalget i Gribskov Kommune, Betina Sølver Hansen (V), vil diskutere muligheden for at finde en ny leverandør til hjemmesygepleje i kommunen på førstkommende møde.

Det bliver positivt modtaget af afgående borgmester Kim Valentin (V), der efter fire år på borgmesterposten har oplevet, hvordan Attendo flere gange har fejlet i hjemmeplejen.

»Attendo bør ikke længere stå for hjemmesygeplejen i Gribskov. Jeg har ikke tillid til, at de kan drive en forretning, som giver tryghed for borgerne. Firmaet lavede sidste år en fejl, der gjorde, at en borger døde, og nu ser vi også problemer med faktureringerne. Det har intet med selve sygeplejen at gøre, men det viser et billede af et firma, der ikke har styr på tingene. Der skal være tryghed for borgerne, og det er der ikke i øjeblikket med Attendo som hjemmeplejeleverandør,« siger Kim Valentin til Berlingske.

Han henviser til sagen om hjemmeplejefirmaets alvorlige fejl i behandlingen af den nu afdøde 91-årige Agnes Jensen. Plejepersonalet glemte at holde øje med et sår på den 91-årige, 20. maj 2017 blev Agnes Jensen indlagt på hospitalet, hvor hun døde dag efter.

Styrelsen for Patientsikkerhed gik efterfølgende ind i sagen, og i forrige uge blev det slået fast, at Agnes Jensen ikke modtog tilstrækkelig og relevant behandling, inden hun døde.

Attendo: Det skyldes et IT-system

Fakturaerne for pleje af afdøde borgere og ældre, der for længst var flyttet fra kommunen, blev sendt til Gribskov Kommune i årene 2016 og 2017. Firmaet har f.eks. påstået at have vasket tøj en given dag hos en borger i Gribskov, selvom personen ikke var i live.

Firmaet har også krævet betaling for pleje af sår hos borgere, der ikke længere var syge, og for borgere, som Attendo ikke længere udførte arbejdet for, fordi borgerne var indlagt på hospitalet.

Overfaktureringen skyldes i kombination med usikre arbejdsgange et IT-system, der ikke tager højde for ændringer hos borgerne, når der udskrives fakturaer, siger Dorte Dahl, der er regionschef i Attendo, til Ritzau:

»Vi kan ikke genere en faktura på baggrund af kommunens IT-system. Det betyder, at vi skal udarbejde en faktura manuelt. Så når en medarbejder får besked om, at en borger er indlagt, skal personen give besked videre til hende, som laver fakturaen.«

»Systemet er for usikkert, fordi vi skal håndbære oplysningerne frem og tilbage. Den proces har vist sig at være for usikker,« siger hun og understreger, at der ikke bevidst er opkrævet for mange penge.

Dorte Dahl forventer, at kommunen inden for nogle måneder kan stille et IT-system til rådighed, der tager højde for ændringer hos borgerne. Indtil videre har Attendo selv strammet op på arbejdsgangen og egenkontrol, lyder det.

Afsløringen af overfaktureringerne kommer dog ikke bag på kommunens politikere, der allerede sidste år på et møde i social- og sundhedsudvalget behandlede sagen, skriver Ugeposten. Politikerne besluttede at putte sagen på den lukkede dagsorden, så hverken befolkningen eller medierne kunne få indsigt i den.

»Der har været megen kritik af Attendo, så jeg holder i august et møde med firmaet, der lover at rette op. I løbet af efteråret kommer så to sager. En, der viser, at de ikke har styr på hjemmeplejen, og den her sag om overfakturering. Her mister jeg tålmodigheden. Derfor beder jeg i oktober administrationen om at fremlægge nogle nye forslag til, hvad der kan erstatte Attendo, så vi kan skabe bedre tryghed for borgerne. Det har vi ventet på siden,« siger Kim Valentin.

Ifølge Mikkel Damgaards, der er centerchef for social- og sundhedsområdet i Gribskov Kommune, skyldes sagen »usikre arbejdsgange hos Attendo«.

»Det her er meget utilfredsstillende og rigtig ærgerligt. Det er ikke noget, vi er stolte over. Omvendt synes jeg, vi er lykkedes med meget hurtigt at få pengene retur til kommunen - og at begge parter sammen har sagt, at det her ikke var i orden,« siger han til Ugeposten Gribskov.

»Men jeg er ganske overbevist om, at der ikke er tale om snyd. Det er der ikke. Det er for let at afsløre. Og det er dybest set nogle banale fejl, som hurtigt kan rettes. Det fortæller mig, at det har været nogle alt for usikre arbejdsgange hos Attendo. Da vi afdækkede de her fejl i første omgang, lagde Attendo sig ned og betalte pengene tilbage - og de har lavet en genopretningsplan, så vi nu er tilbage på et normalt niveau. Så jeg kan blankt afvise, at vi har haft mistanke om, at det her skyldes snyd.«

Kim Valentin vil ikke forholde sig til, om det ligner snyd eller ej, men han fastslår, at Attendo ikke kan tilbyde den nødvendige sikkerhed overfor borgerne.

Afsløringen kommer i kølvandet på en række tidligere sager, hvor firmaet blandt andet overså en alvorlig sygdom hos en 68-årig hjerneskadet mand, mens medarbejderne ikke at kunne betjene en 74-årig mands lift, så han ikke havde mulighed for at komme på toilettet derhjemme.

Kommunen har på baggrund af de mange sager to gange givet Attendo et såkaldt »rødt påbud«, hvilket betyder at kommunen har mulighed for at genoverveje kontrakten med firmaet og eventuelt opsige den, selv om firmaet har kontrakt med kommunen frem til 2020.