Nordmænd flyver længst på literen

Flytrafik vejer stadig tungere i det globale klimaregnskab. Over Atlanten fyrer SAS 43 procent mere brændstof af pr. passagerer end Norwegian, viser en undersøgelse. SAS kritiserer skarpt beregningsmetoderne.

Norwegian er på vej til at overhale SAS som Skandinaviens førende luftfartselskab – og når det gælder miljøvenlighed, ligger Norwegian ifølge en ny undersøgelse allerede milevidt foran SAS. Arkivfoto: Johan Nilsson Fold sammen
Læs mere

En transatlantisk flyvning fra f.eks. København til New York og retur vejer endog meget tungt i klima- og miljøregnskabet.

Men der er overraskende stor forskel på miljøovertrækket flyselskaberne imellem.

Norwegian, det mest miljøvenlige selskab på ruter over Nordatlanten, er hele 48 procent mere brændstoføkonomisk pr. passager end det mindst økonomiske blandt de 20 største selskaber på ruterne, nemlig British Airways.

Kun spidsen af et haleror bedre end British Airways er SAS, der bruger 43 procent mere brændstof pr. passager pr. kilometer end Norwegian. For SAS’ vedkommende svarer det til, at den enkelte passager får 28 kilometer flyvetur ud af en liter brændstof, mens en Norwegian-passager klemmer 40 kilometer ud af en liter.

Det fremgår af en undersøgelse, der er udarbejdet af International Council on Clean Transportation (ICCT). Det er den samme organisation, som afslørede det omfattende snyd med udledninger fra millioner af VW-biler.

ICCT har også undersøgt CO2-udledningen pr. passager på en almindelig transatlantisk returflyvning, og også her er der markante forskelle. Mens den enkelte Norwegian-passager står for en udledning på 720 kilo CO2 på en gængs returflyvning over Atlanten, så udleder en passager på tilsvarende flyvninger med eksempelvis SAS, British Airways og Lufthansa mellem 1,0 og 1,2 ton.

Det svarer til omkring en ottendedel af den gennemsnitlige danskers årlige CO2-udslip eller til en daglig køretur året igennem på 35 kilometer frem og tilbage på arbejdet i en meget økonomisk bil.

Norwegian, der er i færd med at skubbe SAS af tronen som Skandinaviens mest benyttede flyselskab, er begejstret for den grønne førerposition:

»Vi er meget glade og stolte, og det afspejler vores brug af næsten helt nye og meget brændstoføkonomiske Dreamliner-fly på ruterne over Atlanten,« siger informationschef Daniel Kirchhoff, Norwegian.

Den »grønne« flytype fra producenten Boeing er imidlertid ikke hele forklaringen. I modsætning til klassiske flyselskaber som SAS, Lufthansa og British Airways propper lavprisselskabet Norwegian forholdsmæssigt flere passagerer ind i deres fly, hvilket forbedrer brændstofforbruget pr. passager.

Hos SAS er en større procentdel af pladsen på transatlantiske fly afsat til såkaldte premiumkunder med bredere sæder og mere benplads end på Norwegians fly til Nordamerika.

I SAS er man da også stærkt kritisk over for de metoder, der ligger bag undersøgelsen.

»Rapporten bygger på en meget teoretisk statistik. Det svarer nærmest til at regne ud, hvad det i gennemsnit koster at flyve over Atlanten med forskellige flyselskaber uden at tage hensyn til rutelængden,« siger SAS-miljøchef Lars Andersen.

SAS: Vi er bedre end det

Lars Andersen erkender, at SAS’ noget ældre flytype på Nordatlanten, typisk Airbus A340, spiller en rolle for den ret sorte placering på flyselskabernes miljøliste.

»Men vi har f.eks. meget cargo med på flyene til Nordamerika og en forholdsvis stor andel af premium-passagerer, hvilket trækker ned i forhold til rapportens udregningsmetode. Når det er sagt, så er vi gang med en løbende udskiftning af vores transkontinentale fly. Blandt andet modtager vi i 2018 otte meget brændstoføkonomiske Airbus A350-fly, som vil komme til at indgå i vores transatlantiske net,« siger han.

Samtidig understreger miljøchefen, at det trods passagervækst siden 2005 er lykkedes SAS at reducere brændstofforbruget med fem procent i de forløbne ti år.

Forklaringen er ifølge Lars Andersen først og fremmest løbende vedligehold af fly­motorer, ruteoptimeringer, korrekt balancering af passagerer, bagage og last på flyene samt pilotfokus på økonomisk flyvning.

Flyselskaber verden over står imidlertid over for store udfordringer i årtierne, der kommer. Den globale flytrafik er i voldsom vækst, og antallet af flypassagerer ventes at stige med cirka to procent om året i mange år fremover.

Luftfarten bliver en større CO2-synder

Fortsætter væksten uhindret, uden at brændstoføkonomien forbedres nævneværdigt, vil over en femtedel af samtlige CO2-udledninger på kloden stamme fra luftfart i 2050, skriver den britiske avis The Guardian, der har fået indsigt i en fortrolig EU-miljørapport. I dag er luftfartens andel cirka en tyvendedel.

Flyselskaber og rederier er imidlertid endnu ikke omfattet af særlige udledningskrav eller CO2-afgifter. På samme måde bliver hverken fly- eller skibsbranchen direkte omfattet af den globalt dækkende og juridisk bindende klimaaftale, der ventes at blive resultatet af det store FN-klimamøde COP21, der går løs i Paris fra mandag 30. november.

I SAS er man dog ikke afvisende over for udledningskrav, som skal gælde for alle flyselskaber.

»Vi bliver ikke inkluderet i Paris, men vi har ambitioner og mål om at reducere udslippet,« siger Lars Andersen og sigter til en miljørapport fra den internationale flytransport-sammenslutning ICAO, som SAS tilslutter sig.

Ifølge den har ICAO et mål om at reducere flybranchens CO2-udledninger med 50 procent i 2050 i forhold til 2005.