Nørreport har lavet stort

Efter tre år med byggeri og besvær er meldingen fra brugerne klar: Den nye Nørreport Station er markant bedre end den gamle.

Nørreport Station i København åbner efter 3. års renovering. Overborgmester Frank Jensen (S) og transportminister Magnus Heunicke (S) ved åbningen af den nyrenoverede Nørreport Station lørdag 10. januar 2015. Her holder Magnus Heunicke åbningstale. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

»Den er vældig flot. Men jeg er bange for, at her bliver glat om vinteren.«

Dagny er sammen med en veninde lørdag troppet op på Nørreport Station, der ved middagstid blev genåbnet efter godt og vel tre års arbejde.

»Det er pænt og nydeligt. Men vi har snakket om fliserne. De bliver glatte om vinteren, når der kommer slud og sne. Særligt de skrå sider ned til cyklerne. Jeg cykler meget, så jeg håber ikke, at vi kommer til at skvatte rundt,« siger hun.

Hun og veninden har kigget dagens program for åbningen igennem, hvor både overborgmester Frank Jensen (S) og transportminister Magnus Heunicke (S) skal holde tale. Men de glæder sig nu mest til musikken bagefter.

De to ældre veninder er - trods vejret - langt fra de eneste, der lørdag er mødt op for at fejre genåbningen af Nørreport Station. En hovedpulsåre i den københavnske kollektive trafik, som de seneste godt tre år har ageret både byggeplads, cykel-kluddermor og irritationsmoment for såvel nabo-butikker som de 250.000 rejsende, der hver dag krydser Nørreport fra A til B.

Overborgmester Frank Jensen udtrykte det således i sin tale:

»Det skal gøre ondt, før det bliver godt«

Eller som musiker »Kalle« fra »Kalles World Tour« mere malerisk formulerede det:

»Nørreport, Nørreport, Nørreport - du har været ude og lave stort«

Rene linjer, det er vigtigt
Og spørger man nogle af de mange fremmødte, så har resultatet af DSB, Banedanmark og Københavns Kommunes sidste tre års anstrengelser bestemt båret frugt.

»Der har været rodet i tre-fire år, så det er dejligt, det er blevet så flot. Jeg kan godt lide, at det er så åbent, og at formerne er så bløde. Det er blevet et godt resultat. I forhold til ventetiden har det på tidspunkter set lidt sort ud, men den er pæn nu. Ikke spor firkantet,« siger Hanna Bordoy.

Et stykke derfra står parret Helle og Jais Larsen. De har netop været oppe i den lift, der er stillet op, så man kan se Nørreport fra oven.

»Pladsen er afbalanceret og åben. Det gør, at den virker fremkommelig, selvom der er rigtigt mange mennesker. Det var et problem på den gamle station. Det er absolut en forbedring, som er langt mindre kaotisk,« siger Helle Larsen.

Hendes mand, Jais Larsen, bider især mærke i lyset.

»Lyset er meget rarere, når man kommer op ad trapperne. Man får en fornemmelse af at gå i sollys, når man kommer nede fra perronerne. Det holder jeg meget af. Generelt er det enkelt og rent i linierne, og det kan jeg godt lide,« siger Jais Hansen og tilføjer:

»Cyklerne er også blevet mindre synlige, efter de er kommet ned i niveau, og det gør pladsen endnu mere åben.«

Heunicke: Arbejdet fortsætter
Også transportminister Magnus Heunicke er begejstret for den nye station:

»Den er virkelig flot. Stationen var før nedslidt, cyklerne lå oven på hinanden, og der lugtede af toilet over det hele. Det er en af Danmarks største og dermed vigtigste stationer. Det er et hovedknudepunkt i den kollektive trafik i København. Derfor er det den helt rigtige investering, vi har lavet,« siger Heunicke til Berlingske og fortsætter:

»Det er en afgørende forudsætning for at afhjælpe de problemer og udfordringer, der er med den kollektive trafik i København og samtidig også afgørende for at få flere til at vælge den kollektive trafik.«

Men ifølge ministeren stopper arbejdet ikke med en ny og forbedret Nørreport.

»Næste skridt i at højne den kollektive trafik er Togfonden. Vi har sikret ordentlig udluftning på stationen, men det er stadigvæk dieseltog, vi kører med. Så vi følger op med at investere i jernbanenettet,« siger Magnus Heunicke.

Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti står bag Togfonden, som er en milliardstor pengepulje afsat til at modernisere og udvide det danske jernbanenet, blandt andet med el-tog.

Prisen for den nye station er 400 millioner kroner. Arkitekterne bag er Gottlieb Paludan Architects og Cobe.