Nørreport flyder med efterladte cykler

8.000 cykler blev sidste år fjernet i Københavns Kommune. Står din cykel parkeret i mere end fire uger et sted i København, kan den ende som hittegods - eller skrot.

I 2012 blev 8.000 efterladte cykler fjernet i København. Særligt her ved Nørreport efterlades mange jernheste. Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Anderson
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Spejder man udover det ombygningsramte Nørreport, er det så godt som uundgåeligt at bemærke de mange cykler, hvis baghjul er behæftet med gule mærkater. Mærkaterne, der findes på cykler rundt omkring i København, betyder, at kommunen vil bortskaffe cyklerne, hvis ikke ejermændene selv fjerner dem inden for fire uger.

- Kommunens markering af cyklerne er blevet mere systematisk med årene. I øjeblikket er der særligt fokus på rydninger ved Nørreport og på Vesterbro, hvor cyklerne især hober sig op for tiden, siger Rolf Mørk fra Center for Renhed i København.

I 2012 fjernede Københavns Kommune over 8000 cykler, der enten endte som hittegods eller skrot.

Rolf Mørk forklarer, at markeringer og fjernelse af cykler i København er en vedvarende nødvendighed:

- Markeringerne gør, at folk bliver opmærksomme på, at cyklerne ikke kan stå parkeret samme sted for evigt. Cykler, der ikke bliver brugt, optager pladsen for aktive cyklister, der vil parkere, og det er især omkring stationer, at pladsen er trang, siger han.

Er din cykel blevet fjernet, kan du kun være sikker på at få den tilbage, hvis politiet kan opspore cykelens stelnummer.

- Som udgangspunkt bliver cyklerne leveret tilbage til deres ejermænd, enten direkte eller gennem de pågældende personers forsikringsselskaber! Er cyklerne ikke registreret, bliver de solgt på auktion, mens cykler i ekstremt dårlig stand, ryger på skrotpladsen hvor de destrueres, fortæller Jannie Krog, afdelingsleder for Hittegods hos Københavns Politi.

Lidt under 10.000 cykler blev afhentet i de tre kommuner København, Frederiksberg og Tårnby fra januar til september i 2012. Ud af de 10.000 cykler blev godt 4.000 skrottet.

Artiklen er skrevet i samarbejde med journaliststuderende på Roskilde Universitet.