Nichemedier giver etablerede medier baghjul på Facebook

Det er de små nichemedier, der løber med flest likes og delinger på Facebook. De store dagblade er ved at blive overhalet indenom i danskernes nyhedsfeeds.

De små, nye nichemedier er mere populære på Facebook end mange af de etablerede medier. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC

Det er ikke længere de store dagblade, der fylder mest i danskernes Facebook-feed, når de logger ind for at få deres daglige nyhedsfix, skriver Politiken.

En ny undersøgelse foretaget for Politiken af Center for journalistik på Syddansk Universitet viser nemlig, at det er nichemedier som Den korte avis, Folkets Avis og 24nyt, der er mest populære blandt landets Facebookbrugere.

I januar, februar og marts i år fik nyhedsbloggen Den Korte Avis i gennemsnit 355 likes eller delinger per opdatering, mens Politiken kun fik 217.

Nogle etablerede medier, som TV2 Nyhederne og DR Nyheder, får stadig flere likes og delinger end de nye nichemedier, mens andre, som Berlingske og Politiken, bliver overhalet indenom på Facebook af nye, mindre medier.

Ifølge Filip Wallberg, journalistisk lektor og ekspert i digitale og sociale medier ved Syddansk Universitet, som har stået for undersøgelsen, er tallene tegn på, at der er sket et nybrud i den danske mediebranche.

”Facebook har i den grad demokratiseret mulighederne for, at mindre medier kan spille op mod de store”, siger han til Politiken.

De etablerede medier vinkler ens

Nogle af de mindre nyhedssites er tilmeldt Pressenævnet, mens andre, som Den Korte Avis og NewSpeek, har ry for at ytre subjektive, ofte islamkritiske, holdninger og for at fordreje kilders citater for at styrke en bestemt vinkel.

Begge disse medier fik i gennemsnit flere likes og delinger i de første tre måneder af 2017 end både Berlingske og Politiken.

Politiken har været i kontakt med flere læsere af de nye nichemedier. De har alle det tilfælles, at de mener, at mange af de etablerede medier vinkler på samme måde, og at bestemte grupper af mennesker og deres problemer ikke bliver repræsenteret i de etablerede medier.

Udover læserne har Politiken også tale med flere af chefredaktørerne på de nye medier. De er enige om, at stillingerne i den etablerede presse i dagens Danmark stort set alle er besat af folk med nogenlunde samme uddannelse og kulturelle baggrund.

”Journalisterne er ikke længere en del af dem, de skal repræsentere. Man har ikke den berøring eller den kontakt til de folk, der lever livet forlæns. Man lever ikke sammen med dem. Ingen journalister bor for eksempel i Mjølnerparken,” siger Jeppe Juul, som er uddannet journalist, tidligere Cavlingvinder og stifter af nichemedierne NewSpeek og 24nyt.

Selvom Filip Wallberg ikke er glad for at indrømme det, mener han, at de nye nichemediers læsere og chefredaktører har en pointe, når de siger, at den etablerede presse er blevet forholdsvis homogen.

”Mediebranchen som helhed har helt klart sovet i timen i den her henseende. Det kan jo ses, fordi der overhovedet er plads til, at de her medier kan komme frem. Hvis de etablerede medier havde haft forskellige tilgange til historierne eller i det mindste givet andre lov til at komme til orde, havde der ikke været et hul i markedet til dem,” forklarer han.

Fare for 'fake news'

Mads Kæmsgaard Eberholst er lektor i journalistik ved Roskilde Universitet. Han mener, at Facebooks demokratiserende effekt kan få negative konsekvenser.

”Problemet er, at nyheder bare er en form, og hvis man kan få propaganda til at passe ned i den form, så spreder de sociale medier lige pludselig det indhold på lige fod med rigtige nyheder,” siger han.

Ifølge Mads Kæmsgaard Eberholst viser en række undersøgelser, at det er de færreste mennesker, der går kildekritisk til nyhederne på de sociale medier, og at mange også deler ukritisk uden at have læst andet end overskriften.

”Diskussionen omkring ’fake news’ har til dels sat fokus på det her problem, men det kan være svært at skelne nyheder fra det, der ligner, og det kan blive farligt,” siger han.