Netto måtte lukke efter stribevis af tyverier og hærværk: Nu har Kiwi knækket koden

Godt et halvt år efter Netto lukkede sin butik i Bispehaven på grund af omfattende tyverier og hærværk, flyttede Kiwi ind i de samme lokaler. Butikken har ikke oplevet nævneværdige problemer, siden den åbnede i december 2015, fortæller distrikschef Biwar Højgaard Mosa (t.v.) og butikschef Mads Pedersen. Foto: Mikkel Berg Pedersen Fold sammen
Læs mere
Foto: Mikkel Berg Pedersen

Dagligvarekæden Kiwi har med succes drevet butik i Bispehaven i godt et år, efter Netto smed håndklædet i ringen på grund af tyveri og hærværk. Lokale unge bag kassen er en del af forklaringen, mener butikschefen.

De seneste dage har BT fortalt, hvordan en gruppe drenge helt ned til 11 års-alderen fra ghettoområdet Motalavej i Korsør har hærget lokale forretninger og et hotel med trusler, hærværk og tyveri.

Bl.a. har indehaveren af forretningen Dansk Outlet, Benny Svendsen, fortalt, hvordan drengene har smadret ruder i hans butik for 100.000 kroner og ugentligt har udsat personalet for trusler og chikane.

Men det kan godt lade sig gøre at drive butik i et belastet boligområde. Det er Kiwi i Bispehaven i det vestlige Aarhus et godt eksempel på. Kiwi overtog butikslokalerne i december 2015, efter Netto havde lukket deres butik samme sted godt et halvt år forinden på grund af massive problemer med tyverier og hærværk fra unge i området.

I den tid har der ikke været nævneværdige problemer, fortæller Biwar Højgaard Mosa. Han er distriktschef for ti Kiwi-butikker i Aarhus-området.

»Butikken i Bispehaven kører overraskende godt. Også bedre end vi havde turdet håbe på. Vi var ikke blåøjede, da vi gik ind i området, for der havde været episoder tidligere, men vores strategi har været at forebygge og skabe gode relationer til kunderne, og det har virket,« siger Biwar Højgaard Mosa.

Lokalt ejerskab

En af metoderne har været at ansætte lokale unge. De giver en fornemmelse af lokalt ejerskab i butikken, forklarer Biwar Højgaard Mosa. Derfor har godt halvdelen af de knap 30 ansatte i butikken rødder i lokalområdet, fortæller han.

»Hvis det er her dine venner og bekendte arbejder, så er du også mindre tilbøjelig til at stjæle og udøve hærværk. Vi brugte rigtig lang i vores ansættelsesproces, for det skulle være nogen, der udadtil udstrålede ’det her er vores butik’. Det er et vigtigt signal at sende,« siger Biwar Højgaard Mosa.

Konkret blev ungarbejderne spurgt undervejs i ansættelsessamtalen, hvad de ville gøre, hvis de overværede en kammerat putte noget i lommen.

»Det var en måde at få medarbejderne til at reflektere over, hvad vi forventede af dem, og dermed også forebygge tyveri,« uddyber Biwar Højgaard Mosa.

Politianmelder alt

Derudover har Kiwi fået afgørende opbakning fra den lokale beboerforening og lokalpolitiet i Aarhus Vest, fortæller distriktschefen.

»Vi holdt en del møder med de lokale foreninger i området, inden vi startede op, og der oplevede vi en rigtig stærk opbakning. Det var afgørende for, at vi overhovedet gik ind i projektet. Vi ved, hvem vi skal gå til, hvis vi oplever problemer,« fortæller Biwar Højgaard Mosa.

Derudover har Kiwi en konsekvent politik om at anmelde ethvert butikstyveri, og det kan også have hjulpet, mener butikschef Mads Pedersen.

»Det er en måde at opdrage dem med tvivlsomme hensigter. De ved, at det har en konsekvens,« siger Mads Pedersen.

Samlet set har det betydet, at omfanget af svind i butikken har ligget under landsgennemsnittet for alle Kiwis butikker, supplerer Biwar Højgaard Mosa.