Net-dating gør det sværere at finde den eneste ene

Selv om dating-portaler skal gøre det muligt at finde kærligheden, gør de det ironisk nok også vanskeligere at møde Den Eneste Ene. For mange er dating blevet en hobby.

112.713 singler har været online de seneste 24 timer.

Sådan lokker et datingsite på sin åbningsside singler ind i sit univers, hvor tusinder af potentielle kærester og partnere venter på det perfekte match. Men selv om omtrent hver tredje voksne dansker er enlig, og selv om der lader til at være et slaraffenland af søgende singler på nettet, kan netop dating-portalerne være med til at fremme, at flere lever som singler.

Det mener blandt andre Casper Høeg Radil, sociolog fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, der har forsket i internetdating.

»Mange af dem, der har været på mange dates, begynder at opfatte det som en hobby. Den traditionelle opfattelse af netdating har været, at de var en form for kompensation for manglende muligheder for at møde andre og opnå et fast parforhold. Men det, at date, bliver stadig mere interessant i sig selv, fordi det er spændingen og selve det at være på daten, der kommer i centrum,« siger han.

Det skyldes ifølge Casper Høeg Radil, at der med datingportalerne er opstået et selvstændigt socialt område omkring dating bestående af sin egen verden, sit eget sprog og sine egne aktiviteter,

»Daten som aktivitet bliver pludselig mere interessant, snarere end at den fører til en forelskelse, som medfører et forhold og ægteskab og børn,« siger han.

Lang liste af krav

Også datingsidernes mange muligheder for gennem søgemekanismer at sortere potentielle kærester fra, betyder at de ligefrem er med til at forlænge singlelivet for mange, mener sociolog og lektor på Roskilde Universitet Klaus Rasborg. For i stedet for, at to mennesker forholder sig til hinanden i den virkelige, fysiske verden, kan den enkelte single sidde derhjemme bag skærmen og klikke kandidater fra, som ikke lever op til en lang række specifikke krav, som singlen har til partneren.

»Der er sket en ekstrem markedsgørelse af partnere, som virkelig slår igennem på netdating, fordi man ikke har den direkte ansigt-til-ansigt-kontakt. Den eftersøgte partner bliver opfattet som en forbrugsvare, ligesom når vi skal ud og have en ny fladskærm eller computer. Vi har 117 på forhånd specificerede krav, som alle helst skal være opfyldt på én gang. Er de ikke det, skrotter man en potentiel partner alene på det grundlag,« siger Klaus Rasborg.

 

Det moderne samfunds individualisering har på den måde også slået igennem i en individualisering af partnervalget. En partner skal i dag nærmest være skræddersyet til den enkelte. Det ser man også i en række tv-programmer, hvis koncepter hviler på præcis det princip, påpeger Klaus Rasborg.

»Der har kvinden måske sin lille skødehund med, for den skal der være plads til i parforholdet. Og manden skal helst ikke kunne lide sushi, for det kan hun ikke fordrage. Han skal helst heller ikke høre rockmusik, for det kan hun heller ikke lide. Og han må heller ikke være for casual klædt,« giver Klaus Rasborg som eksempel, og fortsætter:

»Men jo mere individualiseret, partnervalget bliver, des mindre bliver sandsynligheden for at finde det perfekte match.«

Nye tilbud tikker ind

Medstifter af datingportalen Elitedaters.dk Nigel Rasmussen er enig i forskernes pointer.

»Du kan for eksempel sige, at du kun vil se kvinder mellem 30 og 40 år. Men det kan være, at drømmekvinden er 29 eller 41. Det har du jo ingen anelse om,« siger Nigel Rasmussen.

Han oplever desuden, at der blandt mange net-datere hersker en forestilling om, at græsset altid er grønnere på den anden side. Det ligger nemlig indlejret i hele net-dating konceptet.

»Man dater typisk flere ad gangen. Det kan være, at man møder en, som man kærester lidt rundt med. Man skal lige finde ud af, om man er forelsket. Når man så vil sætte sin profil på stand by, fordi nu har man jo mødt hende den søde »Betina«, ligger der måske otte nye beskeder fra interesserede profiler, som man så også gerne vil se på,« siger Nigel Rasmussen.

For den enkelte, som vitterligt søger en fast partner, giver det tilsyneladende da også stadig masser af mening at søge lykken på nettet.

»Vi får jo mange breve fra par om, at de har mødt hinanden hos os, og at de nu skal giftes. Og vi har en exit poll, der siger, at omkring 20 procent kommer ud med en kæreste fra sitet,« siger Nigel Rasmussen.

Berlingske fik i 2011 lavet en Gallupundersøgelse, der viser, at op mod hver fjerde voksne dansker allerede har gjort brug af netdating. Otte ud af ti netdatere har mødtes med en anden netdater i virkeligheden, og næsten hver anden, som har gjort det, har fundet en partner via netdating.

Tegning: Lars Bigum